Bij DB Schenker maken de medewerkers het verschil

Lysan Pot

‘Door echt het gesprek aan te gaan met je medewerkers voelen medewerkers zich gehoord en serieus genomen’, antwoordt Paul Boers, Director human resources van DB Schenker Logistics Nederland (later: DB Schenker) op de vraag op welke wijze het vertrouwen van medewerkers gestimuleerd wordt binnen DB Schenker. Daarbij is communiceren wat je als organisatie doet heel voornaam. Het doen van medewerkersonderzoek is niet nieuw. Het gaat erom dat onze medewerkers zien dat we de resultaten van het medewerkersonderzoek serieus nemen en er door middel van workshops echt mee aan de slag gaan. Immers, als je je medewerkers vraagt om hun mening, dan moet je er ook echt iets mee doen. In gesprek met onze medewerkers vragen wij hoe wij de punten die uit het onderzoek komen daadwerkelijk kunnen verbeteren’, aldus Boers.

Bij DB Schenker maken de medewerkers het verschil

DB Schenker Logistics Nederland is partner in internationaal transport en logistiek. Hierbij maakt de logistieke dienstverlener gebruik van alle modaliteiten: over land via de weg of het spoor, over het water of door de lucht. Met eigen logistieke centra op alle continenten zijn zij wereldwijd actief. In de aanloop naar het Beste Werkgevers Event ging Lea Vissers in gesprek met diverse genomineerde organisaties over wat hen een ‘Beste Werkgever’ maakt. Zo ook met Paul Boers, Director human resources van DB Schenker Logistics Nederland. 

De medewerkers maken het verschil

Boers is er van overtuigd dat een platte organisatiestructuur, een persoonlijke aanpak en het informeren van en communiceren met je medewerkers hun betrokken- en bevlogenheid positief beïnvloedt. Meer dan 85 procent van de medewerkers van DB Schenker is betrokken bij de organisatie. Een knappe prestatie. Volgens Boers komt dit mede doordat er in de logistiek een sterk verband is tussen het effect van de individuele bijdrage en het resultaat. ‘De aard van het werken in de logistiek maakt dat de individuele medewerker een goede bijdrage kan leveren aan het resultaat, die gaat immers op zoek naar een passende oplossing. De medewerkers maken het verschil’, aldus Boers.

Wij gaan in gesprek met onze medewerkers en benutten hun ideeën.

Sociaal beleid met aandacht voor het individu

Binnen DB Schenker is er echt aandacht voor ‘de medewerker’. ‘DB Schenker kenmerkt zich door een persoonlijke cultuur. We voeren hier een sociaal beleid met echt aandacht voor het individu, er is hier ook aandacht voor persoonlijke omstandigheden. Wij gaan in gesprek met onze medewerkers en benutten hun ideeën. Onze medewerkers voelen zich trots om voor DB Schenker te werken en verbonden met ‘de klant’. Onze cultuurwaarden zijn dan ook: samen, betrouwbaar, innovatief en klantgericht’, aldus Boers.

Het volledige interview

Wie zijn de Beste Werkgevers van 2015?

Op welke plaats DB Schenker precies geëindigd is, wordt onthuld op 6 oktober aanstaande in Theater Amsterdam. Wilt u bij dit event aanwezig zijn? Meld u dan via beste-werkgevers.nl.