De 7 geheimen van goed werkgeverschap

Marlies Pellikaan

Organisaties die luisteren naar de feedback en ideeën van hun medewerkers zijn innovatiever, wendbaarder en klantgerichter. En er zijn altijd organisaties die dit beter doen dan anderen. Wat zorgt er nou voor dat een organisatie een Beste Werkgever wordt? Effectory doet jaarlijks onderzoek onder de medewerkers van ruim 800 organisaties. Hieruit blijkt dat de Beste Werkgevers van Nederland van Nederland zich op 7 manieren onderscheiden.

De 7 geheimen van goed werkgeverschap
  1. Inspirerende directie
  2. Aansprekende richting
  3. Minder regels & bureaucratie
  4. Minder management
  5. Waarderen van specialisten
  6. Sociale innovatie
  7. Delen van informatie

We hebben het al eerder over deze geheimen gehad en er zelfs een videsoserie over gemaakt. De geheimen zijn nog steeds relevant, dus we frissen je geheugen graag weer op. 

Geheim 1: De inspirerende directie

Veel directieleden verlaten hun ivoren toren slechts eens in de drie maanden, om in de kantine een praatje te houden over de kernwaarden, resultaten en kwartaaldoelen van de organisatie. Dat is niet de manier om je werknemers te inspireren. Een inspirerende directie begeeft zich echt onder de mensen, praat met hen en draagt continu uit waar de organisatie voor staat en heen wil. Zodat de medewerkers binnen die kaders zelf hun eigen beslissingen kunnen nemen.

Geheim 2: Een aansprekende richting

Veel medewerkers willen iets betekenen voor de maatschappij. Ze zoeken zingeving in hun werk en vragen zich af of ze relevant bezig zijn. Volgens Guido Heezen (oprichter van Effectory) is het daarom van belang dat organisaties hun maatschappelijke missie formuleren. ‘Het is zo ontzettend belangrijk om aan medewerkers duidelijk te maken waarom je doet wat je doet.’

Geheim 3: Minder regels & bureaucratie

Beste Werkgevers sturen volgens Guido op basis van vertrouwen in plaats van controle. Medewerkers kunnen optimaal presteren als er zo min mogelijk regels en protocollen zijn.

Geheim 4: Minder management

Weinig management is een typische eigenschap van Beste Werkgevers. ‘Goede werkgevers hebben zo min mogelijk managementlagen’ zegt Guido Heezen. ’Door de economische crisis zijn er veel managementlagen uit organisaties verdwenen. Uit de onderzoeken van Effectory blijkt dat organisaties daarna vrijwel altijd beter functioneren dan daarvoor: zowel financieel als op het gebied van betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers. De rol van de manager verandert ook mee: van hierarchisch naar dienend leider die mensen ervaring laat opdoen en informatie deelt. 

Geheim 5: Waarderen specialisten

Het vijfde geheim van Beste Werkgevers is extreem waarderen van specialisten. “We zien bij Beste Werkgevers dat alle medewerkers op handen worden gedragen. Ze zijn zich daarnaast heel erg bewust van welke medewerkers daadwerkelijk in de frontlinie staan: de medewerkers die zich bezighouden met het werk waar de organisatie haar bestaansrecht aan ontleent”, aldus Guido Heezen. 

Ben jij een World-class Workplace? Laat je medewerkers spreken!

Het World-class Workplace label is een eerlijk en gratis keurmerk dat alleen te behalen is, door wat eigen medewerkers over jouw organisatie zeggen als werkgever.

Aanmelden

Geheim 6: Sociale innovatie

Je eigen medewerkers weten als geen ander wat er handiger en slimmer kan. Door ze bij de organisatie te betrekken ervaren ze meer werkplezier en presteren ze beter. Beste Werkgevers maken daarom slim gebruik van de denkkracht van hun medewerkers. Zij betrekken medewerkers actief bij de beleidsvoering. Sociale innovatie wordt op een strategische manier ingezet waardoor Beste Werkgevers duurzaam succesvol zijn

Geheim 7: Delen van informatie

Beste Werkgevers hebben een transparante houding ten opzichte van informatieverstrekking. Zij zorgen ervoor dat de medewerkers te allen tijde over informatie beschikken waarmee ze zichzelf én de organisatie naar een hoger niveau kunnen tillen. Het werkt stimulerend wanneer medewerkers zien welke invloed zij hebben op de prestaties van hun organisatie. Wat is bijvoorbeeld hun invloed op klanttevredenheid, op het verkoopresultaat, op de omzet en op de kosten? Met die inzichten wordt het als het spelen van een spel. Een spel om goed te spelen, een spel om te winnen. 

Ook een Beste Werkgever worden? 

Doe de gratis Beste Werkgevers Scan en krijg direct inzicht in hoe jouw organisatie scoort op goed werkgeverschap. Scoor je boven het gemiddelde van je branche, dan ontvang je het Beste Werkgevers Keurmerk met een bijbehorend aantal sterren. Deelname zorgt daarmee niet alleen dat medewerkers zich gehoord voelen, maar ook voor een goede uitstraling van je organisatie: naar klanten én naar toekomstige medewerkers.

Lees alles over de gratis Beste Werkgevers Scan 

World-class Workplace

Goed werkgeverschap verdient erkenning. Laat je medewerkers spreken en verdien het World-class Workplace keurmerk!

bekijk nu