Wat vertellen je medewerkers over je organisatie? Ontdek het met de eNPS

Axel Schiphof

De arbeidsmarkt is op het moment krap. Organisaties moeten zich maximaal inzetten om nieuw talent aan te trekken en het talent dat ze in huis hebben te behouden. De employee Net Promoter Score (eNPS) kan hierbij helpen.

Wat vertellen je medewerkers over je organisatie? Ontdek het met de eNPS

Organisaties doen er alles aan om hun klanten de best mogelijke service te bieden. Het is de normaalste zaak van de wereld om een twitterbericht naar KLM te sturen over een vertraagde vlucht en binnen een paar minuten antwoord te ontvangen. Dat is handig voor de consument en slim van de organisatie, want mensen praten over hun ervaringen – zowel in positieve als in negatieve zin. Een positieve ervaring is gratis reclame, terwijl een negatieve ervaring het imago van je organisatie behoorlijk kan beschadigen.

De employee experience

Medewerkers delen hun ervaringen over werkgevers ook. Op feestjes, in gesprekken met vrienden, tijdens netwerkborrels. En alles wat ze over je vertellen – van de eerste werving- en selectiestappen tot het moment dat ze je organisatie verlaten –beïnvloedt het beeld dat mensen van je organisatie hebben. Websites als LinkedIn en Glassdoor maken het een stuk gemakkelijker om te checken hoe het is om te werken voor een organisatie waar je interesse in hebt. Dat is waarom het zo belangrijk is om rekening te houden met de employee experience.

Verbeter je employee experience in 3 stappen

De employee experience is de nieuwste trend op HR gebied. In dit whitepaper vertellen we je er graag meer over.

Download

eNPS

Wil je erachter komen hoe medewerkers echt over je denken? Dan kan de employee Net Promotor Score je helpen. De eNPS is de werkgeversversie van de bekende Net Promoter Score voor klanten. Medewerkers krijgen één vraag voorgelegd: hoe waarschijnlijk is het dat jij je werkgever aanraadt bij anderen op een schaal van 0 tot 10? De antwoorden worden opgedeeld in 3 groepen: negatief (scores tussen 0 en 6), passief (scores 7 en 8) en positief (scores 9 en 10). Vervolgens wordt de eNPS-score berekend door de negatieve scores in mindering te brengen op de positieve scores (passief wordt niet meegerekend omdat dit neutraal is). Je eindscore kan variëren van -100 tot +100, waarbij natuurlijk geldt: hoe hoger, hoe beter.

Ruimte voor verbetering

Opvallend genoeg zijn de wereldwijde eNPS-scores laag. Uit ons onderzoek de ‘Global Employee Engagement Index‘ van 2018 kunnen we concluderen dat de wereldwijde eNPS-score -8,7 bedraagt. De wereldwijde eNPS is dus negatief. Er zijn meer mensen die hun werkgevers actief bekritiseren dan dat ze deze aanbevelen. Ook de regionale verschillen zijn interessant. De scores zijn veel positiever in Noord- en Zuid-Amerika (respectievelijk 11,4 en 9,4) dan in Europa (-9,6), Azië (17,6) en Afrika (-14,8). Er is dus volop ruimte voor verbetering. Stel je voor hoeveel jouw organisatie kan winnen door een score te behalen die ook maar een beetje hoger ligt dan het gemiddelde?

Download het gratis ‘Global Employee Engagement 2018’ whitepaper

Elke twee jaar voert Effectory een wereldwijde studie uit naar de werkbeleving van medewerkers. In 2018 hebben we 18.000 medewerkers uit 56 landen bevraagd!

Downloaden

Hoewel eNPS een prima manier is om de loyaliteit en betrokkenheid van je medewerkers in kaart te brengen, bestaan er nog meer manieren om meer inzicht te krijgen in de employee experience. We vertellen je er graag meer over, neem gerust contact met ons op.

Medewerkersonderzoek

Richt flexibel je eigen onderzoek in. Jij kiest de inhoud, doelgroep en timing!

bekijk nu