De succesfactor van Fox-IT

Lysan Pot

Bij Fox-IT zal je niet snel uitgebluste medewerkers aantreffen. ‘Having fun’, ‘cool stuff’ en ‘uitdaging’ zijn kernwoorden in het Fox-manifest. Maar goed, wat wil je als je net KPN hebt gered van een cybercrisis; over ‘cool stuff’ gesproken. Als er ergens een grote hack plaats vindt of virus opduikt is Fox-IT de partij die wordt ingeschakeld.

De succesfactor van Fox-IT

De succesfactor

‘De succesfactor van ons als werkgever zit ‘m in het feit dat we gave klussen doen’, zegt HR-manager Walter Doorduin. ‘Alles wat op standaard lijkt moeten we voorkomen. We wachten niet totdat de klant met een opdracht komt, maar ontwikkelen zelf ook nieuwe producten. Daardoor is er veel ruimte voor eigen ideeën.’

Ontzettend leuk werk

Joachim Schipper werkt sinds kort bij Fox-IT. Hij woont ‘een roteind’ van zijn werk, maar heeft het reizen er graag voor over. ‘Je krijgt hier de tijd om serieuze beveiliging écht goed te doen, tot in de details uit te werken. Dus ik krijg er ontzettend leuk werk voor terug.’

Het verschil maken

De medewerkers zijn over het algemeen jonge jongens in T-shirts met opvallende prints, sommigen hebben een bril of een sikje, de meesten dragen een spijkerbroek. Directeur Ronald Prins: ‘Tien jaar geleden waren dit nerds, nu beveiligen zij de informatiemaatschappij. We hebben een medewerker die voorheen systeembeheerder was bij een bibliotheek. Hij bleek gouden handjes te hebben: nu maakt hij het verschil of er wel of niet 30 miljoen gestolen wordt van een bank.’

Bloedfanatiek

Foxers streven ernaar in alles de beste zijn en zijn bloedfanatiek. Prins: ‘Nooit is iets te veel. Als er een cybercrisis uitbreekt draaien we soms zestien uur per dag. Ik denk dat de helft zijn overuren niet eens opschrijft. Ze zien het als een uitdaging en zijn trots op hun werk: het is voor hen ook een bevestiging dat ze er toe doen.’

Fox-IT was grootste stijger in de categorie minder dan 1000 medewerkers in de Beste Wergevers Awards 2012.

Lees het verhaal van Fox-IT