5 best practices van ICT organisaties

In deze tijd is het voor ICT-organisaties van belang om te innoveren met hun medewerkers. De mate waarin technologische veranderingen plaatsvinden neemt per jaar toe. Daarnaast worden klanten veeleisender en ervaren ze veel meer diensten als vanzelfsprekend. Daarom is het goed om gebruik te maken van ideeën van je eigen medewerkers. Wij spraken twee ICT organisaties waar de ICT branche een voorbeeld aan kan nemen. Convenient en SIDN delen in deze blog hun best practices. Hoe innoveren zij samen met hun medewerkers? 

5 best practices van ICT organisaties

1. Geef je medewerkers vrijheid

Gerard Boschman, Algemeen directeur Convenient: "Onze hoge bevlogen- en betrokkenheid komt tot stand door de vrijheid die wij onze medewerkers geven. Niet alleen de vrijheid om initiatief te nemen, maar ook om fouten te maken en daar van te leren. Als medewerkers waardering voor hun werk krijgen, geeft dat voldoening. Medewerkers zijn in eerste instantie op zoek naar voldoening en niet naar omzet. En een bevlogen medewerker zal ook een klant beter van dienst zijn!" 

2. Investeer in persoonlijk klant advies

"Onze medewerkers zijn het meest bepalend voor de tevredenheid én de loyaliteit van onze klanten. Je kunt investeren in je product, maar als de menselijke service niet goed is, loopt je organisatie gevaar. Wij investeren daarom in onze medewerkers. We horen vaak dat onze service medewerkers geweldig zijn en zo veel geduld hebben om te helpen. Dat doen ze omdat ze echt willen helpen en hier niet zitten om alleen maar geld te verdienen." 

De tevreden medewerker voorop - interview met Convenient

3. SIDN: Wees transparant

Joanna Klaver, HR manager SIDN: "Uit ons medewerkersonderzoek bleek dat door de uitbreiding medewerkers het gevoel hadden dat er te weinig intern werd gecommuniceerd over strategie en besluitvorming. Met een enquête hebben we geïnventariseerd over welke onderwerpen ze geïnformeerd willen worden. Nu betrekken we onze medewerkers bij onze jaarplannen, en MT-verslagen delen we met de hele organisatie."

4. Maak van je medewerkers specialisten

"Bij ons medewerkersonderzoek kwam naar voren dat de doorgroeimogelijkheden gering waren. We hebben daarom nieuwe functieprofielen gemaakt waaruit resultaatgerichtheid en verantwoordelijkheid duidelijker naar voren komen. We willen onze medewerkers de kans geven zich echt te specialiseren. Om topprestaties te kunnen leveren, heb je nou eenmaal specialisten nodig aan boord!"

5. Alle neuzen dezelfde kant op

"Onze medewerkers weten waar ze aan bijdragen. Ze weten echt wat onze 'stip op de horizon' is. We vinden het ook belangrijk dat zij hun talenten kunnen ontwikkelen, we willen ze de ruimte geven en ervoor zorgen dat ze energie krijgen van hun werk. Eén keer per twee jaar organiseren wij een teambuildingsweekend. Na dit weekend is voor iedereen de stip op de horizon weer duidelijk en is iedereen weer vol energie"

HR laat zich graag verassen - interview met SIDN

ICT benchmark rapport

ICT benchmark whitepaperBinnenkort verschijnt het ICT benchmark whitepaper. Hierin lees je de opvallendste bevindingen uit ons medewerkersonderzoek onder 5143 medewerkers in de ICT branche, afgezet tegen de cijfers uit de Nederlandse Markt.

Vraag hier het whitepaper gratis aan