8 essentiële vragen over de productiviteit van medewerkers 

Nog steeds werken medewerkers in veel organisaties grotendeels op afstand. Deze organisaties hebben hun medewerkers deze herfst meer dan ooit nodig. Maar ze lopen daarbij tegen een aantal problemen aan. Een paar voorbeelden:

8 essentiële vragen over de productiviteit van medewerkers

1. Hoe belastbaar zijn medewerkers?

Veel organisaties hebben hun medewerkers gestimuleerd om deze zomer vakantiedagen op te nemen. Toch is het onduidelijk of iedereen echt rust heeft gevonden tijdens de vakantie. Daarnaast heeft een deel van de medewerkers een thuissituatie die hen hindert in hun productiviteit en hen mogelijk uitput. En dan vragen veel mensen zich ook nog af wanneer dit hele gedoe eindelijk eens ophoudt. Ze zien de winter aankomen en voelen een enorme uitzichtloosheid. Bij een deel van de medewerkers liggen er psychische problemen op de loer

2. Hoe lang houden medewerkers dit vol?

Medewerkers staan al maanden onder stress. Als je op dezelfde plek werkt als je ontspant, is het moeilijk een goede balans te vinden tussen werken en ontspannen. Dat lukte de afgelopen tijd slechts veertig procent van de medewerkers, zo blijkt uit Effectory-onderzoek op basis van pulse-metingen onder 123.000 medewerkers in Europa. De overige zestig procent loopt een grotere kans op burn-out. Je wilt dus weten: kunnen medewerkers de huidige situatie aan? En hoe lang houden ze dat vol?

3. Hoe is de werkdruk verdeeld?

Op afstand is het lastig te ontdekken hoe de werkdruk verdeeld is. Voor de coronacrisis zag je iedereen eigenlijk de hele dag. Je wist daardoor automatisch hoe het ging. Ook leidinggevenden zagen wie er nog wel wat bij kon hebben, wie je even met rust moest laten en wie er vrijwel doorheen zat. Nu is het lastig daar een beeld van te krijgen. Managers voelen daardoor een enorme onmacht. Ze weten niet hoe ze medewerkers moeten aansturen, omdat ze niet zien hoe het met ze gaat. Op afstand is het raden hoe het staat met de belasting van medewerkers.

8 essentiële vragen over de productiviteit van medewerkers

4. Wat hindert medewerkers in hun functioneren?

Binnen veel organisaties ging de productie de afgelopen maanden omlaag, soms met tientallen procenten. Het is niet altijd eenvoudig te achterhalen waardoor dat komt. Zijn medewerkers stiekem vakantie aan het vieren in de tijd van de baas? Of wil iedereen wel, maar lopen mensen vast omdat communicatielijnen verstopt zitten? Hoe groot is de invloed van de thuissituatie? Weet iedereen welk goed wat er van hem of haar wordt verwacht? Zijn rollen en doelen duidelijk? Het is van afstand lastig te zien.

5. Zijn medewerkers bevlogen?

Bevlogen medewerkers zijn de motor achter het succes van organisaties. Medewerkers die met veel energie een positieve bijdrage willen leveren aan de missie van het bedrijf, maken echt het verschil. De huidige crisis heeft echter een aantal kenmerken waardoor medewerkers hun bevlogenheid kunnen verliezen.

Zo ontbreekt het binnen veel organisaties momenteel aan een aansprekende richting die maakt dat medewerkers zich graag willen inzetten. Oude strategische doelen zijn vaak losgelaten, maar er is weinig voor in de plaats gekomen. Daardoor weten medewerkers minder goed waarvoor ze het allemaal doen.

Ook heeft het afgenomen contact met collega’s en klanten sommige functies ingrijpend veranderd. Medewerkers die vroeger veel mensen zagen en veel meemaakten, zitten nu alleen maar op zolder of achter de keukentafel. Het werk wordt voor hen minder leuk. Binnen welke teams en voor welke functies staat de bevlogenheid het meest onder druk? Wat is er nodig om deze medewerkers opnieuw te motiveren en bij de organisatiedoelen te betrekken? Het kan vooral binnen grotere organisaties lastig zijn om dit op afstand op tijd te signaleren.

6. Zijn alle medewerkers lid van dezelfde club?

Als je voor de crisis als medewerker het pand binnenliep, was het duidelijk dat je bij een organisatie hoorde. Nu voelen medewerkers zich steeds vaker alleen maar een uitvoerder. Ze missen het persoonlijk contact met hun collega’s. Ze voelen zich soms eenzaam, of onzeker over hun positie. Sociale bijeenkomsten zijn een belangrijk onderdeel van de cultuur bij veel organisaties. Die vallen nu grotendeels weg. Dat is niet alleen slecht voor het gevoel van betrokkenheid, maar maakt het ook moeilijker om samenwerkingsproblemen te signaleren en vlot te trekken.

Webinar 5 november: Paneldiscussie: Listening To Your Employees While Preparing The New Normal

In dit Engelstalige webinar leidt host Arjen Swank -Engagement specialist Effectory- een paneldiscussie over het belang van de dialoog met medewerkers, juist nu

Aanmelden

7. Leeft de organisatiecultuur nog?

Vroeger had je van de sfeer en de samenwerking een goed beeld, door de tred waarmee mensen het kantoor binnenkwamen, de toon van de gesprekken bij het koffiezetapparaat en de blikken van de groepjes mensen die samen gingen lunchen. Op deze informele manier werd de organisatiecultuur afgestemd. Op afstand blijft echter veel onduidelijk: welke subcultuurtjes zich vormen, of er goed samengewerkt wordt en of medewerkers wel lekker in hun vel zitten bij jouw organisatie. Daar kun je nauwelijks nog achterkomen.

8. Wat vinden medewerkers van de communicatie?

Omdat mensen veel vanuit huis werken, zijn er veel organisaties die op afstand van alles per mail over hun medewerkers uitstorten. Ze weten niet exact hoe die berichtenstroom overkomt en uitpakt. Als iets verkeerd valt, merken ze dat niet en kunnen het ook niet corrigeren. In een persoonlijk gesprek kun je vragen: ik zie dat je afhaakt, waar komt dat door? Medewerkers willen gehoord en serieus genomen worden. Organisaties die in paniek alleen maar dingen over medewerkers blijven uitstorten, gaan tijdens deze crisis het meest last krijgen van een afzwakkende motivatie. Goed crisismanagement is cruciaal voor productiviteit. Maar hoe ervaren medewerkers die communicatie? Dat is belangrijk om te weten. 

De nieuwe realiteit

We moeten accepteren dat deze situatie voorlopig nog even de norm is. Ik dacht eerlijk gezegd dat het in september voorbij zou zijn, maar dat is niet zo. De komende maanden zijn beslissend voor de levensvatbaarheid van organisaties in de toekomst. Een constructieve, positieve, oplossingsgerichte en innovatieve houding van je teams is hierbij essentieel. Daarom wil je met gerichte vragen aan gerichte doelgroepen exact en regelmatig achterhalen wat er speelt, binnen welke teams en functies. Steeds meer organisaties hebben hiervoor de kracht van Employee Listening ontdekt: een integrale aanpak voor het ophalen en inzetten van feedback van medewerkers gedurende hun hele ‘Employee Experience’.

Medewerkers willen gehoord en serieus genomen worden. Luisteren naar hen is deze herfst alleen nog maar belangrijker geworden. Ik ben er trots op dat we hierin als Europees marktleider het voortouw hebben genomen en we veel organisaties helpen deze lastige tijd goed door te komen.

Geen excuses; tijd om écht te luisteren naar je medewerkers: COVID-19 Workforce Pulse

Gebruik de korte scan om te zien hoe het met je medewerkers gaat. Blijf in contact, ongeacht de afstand. Luisteren naar medewerkers is belangrijker dan ooit!

Meer informatie