Randvoorwaarden voor energie in het onderwijs

Afgelopen week heb ik op het congres HRM en het Onderwijs een workshop gegeven over ‘energie’. Wanneer je lekker in je energie zit kan je in een flow terecht komen. De tijd staat dan even stil, alles gaat vanzelf en het geeft je een goed gevoel. Tijdens de workshop stelden we elkaar de vraag: “Wanneer zat jij tijdens je werk voor het laatst in een flow?” De reacties liepen uit één: voor de één was het een moment dat er gewerkt kon worden in uiterste concentratie en voor de ander waarin er in team verband met veel creativiteit gewerkt werd. Prachtige verhalen kwamen er naar boven. Alleen al het praten over flow, zorgde voor enorm een energie boost!

Randvoorwaarden

Ondanks de verschillende verhalen kwamen er randvoorwaarden naar boven die met elkaar overeen kwamen. We kwamen samen tot de conclusie wat de belangrijkste randvoorwaarden om vol energie in je werk te zitten zijn:

  • Vrijheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Waardering
  • Doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent

Randvoorwaarden die steeds meer ingesneeuwd worden door alle regelgeving en controles in het onderwijs. Toch is iedereen naar buiten gelopen met een eerste actie die men gaat ondernemen om deze randvoorwaarden meer de ruimte te geven. Op naar meer energie in het onderwijs! 

Hoe één ochtend zorgt voor gezamenlijk resultaat