Betrokken en bevlogen: Een gouden combinatie

Guido Heezen

Uw medewerkers zijn het hart van uw organisatie: hun inzet is bepalend voor uw prestaties. Een betrokken en bevlogen medewerker zet net dat stapje extra. Daar plukken uw klanten de vruchten van! Maar wat is het precies, betrokkenheid en bevlogenheid? En hoe kunt u erop inspelen als HR-manager?

Het verschil

Betrokken medewerkers hebben hart voor uw organisatie. Ze staan achter de gezamenlijke doelstellingen en hebben echt het gevoel bij uw organisatie te passen. Zij fungeren als ambassadeurs en zullen uw organisatie actief promoten, zowel intern als extern. Ze leveren toegevoegde waarde door hun vastberadenheid, proactieve ondersteuning en kwaliteitsbewustzijn. Daarnaast melden betrokken medewerkers zich minder vaak ziek en zijn zij minder snel geneigd de organisatie te verlaten.

Bevlogen medewerkers (ook wel engaged medewerkers genoemd) worden gemotiveerd door hun werkzaamheden. Ze tonen inzet en zetten graag een extra stap om er het maximale uit hun taken te halen. Ook willen zij zich graag ontwikkelen binnen hun vakgebied. Bevlogenheid klinkt soft, maar levert resultaat op. Bevlogen medewerkers zijn productiever, verzuimen minder en zijn doorgaans klantgerichter.

Als medewerkers niet bevlogen en niet betrokken zijn, kan dat de organisatie energie verstoren. Dit heeft zijn weerslag op de prestaties van alle medewerkers en het resultaat van uw organisatie als geheel.

Een van de twee? Een goed begin

Uw medewerkers kunnen betrokken zijn bij uw organisatie zonder bevlogen te zijn. In dat geval voelen zij zich als een vis in het water bij u als werkgever, maar is hun werk geen uitdaging (meer). Dit is dikwijls het geval bij populaire werkgevers, zoals bekende merken of hippe reclamebureaus. Voor HR managers loont het om te investeren in groeimogelijkheden. Ook het delegeren van verantwoordelijkheden naar alle niveaus in de organisatie helpt de uitdaging in het werk te vergroten.

Deze situatie kan ook andersom voorkomen: een bevlogen medewerker houdt van zijn of haar werk en kan dit uitstekend uitvoeren. Dat wil niet zeggen dat de medewerker ook betrokken is en zich vereenzelvigt met de organisatie. Dit is regelmatig het geval bij zorginstellingen of bijvoorbeeld de brandweer. Het werk geeft de doorslag om bij de organisatie aangesloten te zijn. In dit geval is het voor HR zaak om de medewerkers te betrekken bij de organisatie als geheel. Door iedereen mee te laten denken over belangrijke beslissingen, duidelijk te communiceren waar de organisatie voor staat en deze waarden voortdurend te delen met de medewerkers.

Een gouden combinatie

Als medewerkers zowel bevlogen als betrokken zijn, is dat een gouden combinatie. Deze medewerkers zijn de pareltjes in uw organisatie. Ze werken mee en hun energie en plezier zijn aanstekelijk. Ze halen er voldoening uit om zowel hun werk als de organisatie tot een succes te maken. Als HR-manager is het belangrijk om in gesprek te blijven met deze medewerkers. Zij hebben goede ideeën en het loont om hen te blijven stimuleren. Bent u benieuwd hoe bevlogen en betrokken uw medewerkers zijn? Met het medewerkersonderzoek van Effectory brengt u precies in kaart hoe de verdeling tussen bevlogen en betrokken, en niet-betrokken medewerkers is. Voor meer informatie over een medewerkers- of klantenonderzoek kunt u contact opnemen met het team Voorlichting via 020-3050102 of voorlichting@effectory.nl. Wij staan u met plezier te woord!