Bevlogenheid verhogen in 3 concrete stappen

Hoe kunnen we de bevlogenheid van onze medewerkers verhogen? Deze vraag leeft bij veel organisaties. Dat bevlogen medewerkers belangrijk zijn voor het succes van een organisatie, omdat zij innovatiever, klantgerichter en creatiever zijn, is inmiddels alom bekend. Maar welke concrete stappen kunt u als organisatie nemen om deze bevlogenheid te verhogen? Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, geeft antwoord op deze vraag.

Het allerbelangrijkste is dat uw medewerkers in hun kracht gezet worden. Alle stappen die genomen kunnen worden hebben hier rechtstreeks mee te maken. Een belangrijke eerste stap in dit kader:

1. Sociale innovatie

Vraag aan medewerkers zelf wat er sneller, handiger, beter, soepeler of klantgerichter kan. U kunt hier op een kleinschalig niveau mee beginnen, bijvoorbeeld door medewerkers te laten meedenken over bepaalde inrichtings- of klantgerichtheidsvraagstukken. Of door met hen te bespreken hoe de snelheid van de dienstverlening verhoogd kan worden en wat klanten die zij helpen het meest blij maakt. Aan helpdeskmedewerkers kan bijvoorbeeld heel goed gevraagd worden wat de organisatie zou kunnen verbeteren om structureel terugkerende vragen van klanten aan de telefoon op te lossen.

Sociale innovatie: de verbetering van binnenuit

Dit zijn vragen waar deze medewerkers absoluut kijk op hebben, het werkt daarom zeer motiverend om naar hun mening te vragen. Enerzijds wordt zo de dienstverlening verbeterd, anderzijds de bevlogenheid van medewerkers enorm verhoogd.

2. Opsporen energielekken

Het opsporen van energielekken is een tweede stap die genomen kan worden. In elke organisatie gaat weleens energie verloren, bijvoorbeeld aan teams die niet functioneren, medewerkers die geen prettig contact hebben met hun leidinggevende of afdelingen die niet met elkaar door een deur kunnen. Het is zaak in kaart te brengen hoe dit precies zit. Niet door te luisteren naar geruchten of naar de medewerker met de grootste mond, maar door de mening van alle medewerkers te vragen.Wanneer u erachter komt hoe dit precies zit in uw organisatie, kunt u op zoek naar een oplossing. Dit is erg goed voor om de bevlogenheid van uw medewerkers over de hele linie te verhogen.

De opzet van een succesvol medewerkerstevredenheidsonderzoek

3. Ontwikkelen medewerkers in hun vakgebied

Ook belangrijk is het om medewerkers te stimuleren om beter te worden in hun vak. Vaak leeft de gedachte bij medewerkers dat persoonlijke ontwikkeling en carrière maken automatisch betekent dat de stap van medewerker naar manager genomen moet worden. Dit hoeft echter helemaal niet. Organisaties die hier bewust mee omgaan, zorgen juist dat medewerkers zich volop kunnen ontwikkelen binnen hun vakgebied. Zo kunnen zij groeien van medewerker naar specialist, naar super specialist, enzovoorts. Zij worden zo steeds kundiger en beter. Dit maakt het werk leuker en zorgt dat de bevlogenheid stijgt.

Deze drie zaken kan elke organisatie in principe direct oppakken. Het effect op de bevlogenheid van uw mensen is zeer positief!