Bevlogenheidsdip

Bent u bekend met de bevlogenheidsdip? Uit de onderzoeken van Effectory blijkt iets opvallends wanneer gekeken wordt naar de lengte van het dienstverband en de bevlogenheid van medewerkers. Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, vertelt hier meer over.

Wanneer medewerkers starten bij een organisatie, zijn ze vaak bijzonder enthousiast. Ze vinden hun nieuwe werkgever fantastisch, deze kan geen kwaad doen, alles is perfect. Dit blijft een periode zo, waarna de betrokken- en bevlogenheid van een medewerker wat inzakt. Dit is doorgaans het geval na twee à 3 jaar. Hierna stijgt de betrokken- en bevlogenheid weer, hoewel het startniveau nooit meer wordt gehaald. Het is waardevol voor organisaties om op een goede manier met dit proces om te gaan.

Rapport: Het verborgen potentieel van werkend Nederland

In maart verschijnt het rapport "Het verborgen potentieel van werkend Nederland". In dit rapport hebben wij de grootste HR-benchmark van Nederland tegen het licht gehouden en de bevindingen samengebundeld. Het rapport geeft een scherp inzicht in hoe het met goed werkgeverschap en goed werknemerschap binnen de organisaties in Nederland is gesteld.
» Download uw exemplaar

De ene organisatie zorgt ervoor dat medewerkers maar kort in dienst zijn, zodat ze altijd te maken hebben met enthousiaste, bevlogen mensen. De andere organisatie zorgt ervoor dat medewerkers na bepaalde tijd worden gestimuleerd om de organisatie zelf te verlaten. Voor organisaties die medewerkers echter langdurig willen inzetten is er werk aan de winkel om de bevlogenheid zoveel mogelijk op peil te houden. Dit kan op drie manieren:

  1. Zorgen dat de bevlogenheidsdip minder diep is.
  2. Zorgen dat de dip minder lang duurt, dus zorgen dat de herstelperiode sneller  ingezet wordt.
  3. Zorgen dat het niveau waarnaar de bevlogenheid terugkeert zo hoog mogelijk is.

Medewerkers komen er op een gegeven moment achter dat een organisatie ook gewoon haar gebreken heeft, dit is onvermijdelijk. Maar om de daling in bevlogenheid die dan optreedt minder sterk te maken is het belangrijk om op een serieuze manier met medewerkers in contact te blijven en deze drie punten in acht te nemen.

Op het moment dat u hier als organisatie aan werkt, zult u zien dat de bevlogenheid en betrokkenheid op een relatief hoog niveau blijven. Dit is goed voor het innovatief vermogen, de creativiteit en de klantgerichtheid van uw organisatie. U krijgt in feite meer medewerker voor uw geld, want bevlogenheid kost niets extra’s, maar levert ontzettend veel meerwaarde op. Organisaties die op een actieve manier met de bevlogenheidsdip omgaan, hebben daarom een grote voorsprong op organisatie die zich hier niet bewust van zijn en verzaken hierop in te spelen.