Bevolkingsonderzoek Zuid maakt van medewerkersbeleving een beleidsthema

Maartje Schlaghecke

Bevolkingsonderzoek Zuid heeft in het voorjaar van 2014 een verbeteronderzoek uitgevoerd in samenwerking met Effectory. Op basis van dit onderzoek wordt gekeken waar verbeterpunten liggen en een pad voor de toekomst uitgestippeld. Maartje Schlaghecke van Effectory ging in gesprek met Mark Steinbusch, bestuurder van Bevolkingsonderzoek Zuid, over de focus op medewerkersbeleving en hun nominatie tot Beste Werkgever.

Bevolkingsonderzoek Zuid

Bevolkingsonderzoek Zuid is een van de vijf regionale screeningsorganisaties die onderzoek uitvoeren naar kanker. In Nederland kennen we drie bevolkingsonderzoeken naar kanker: de bevolkingsonderzoeken borstkanker, baarmoederhalskanker en darmkanker. De onderzoeken worden aangeboden door de overheid. De uitvoering is in handen van de vijf screeningsorganisaties.

Transparantie als sleutelwoord

Schlaghecke: “Wat maakt Bevolkingsonderzoek Zuid een Beste Werkgever?” Steinbusch: “Daarin spelen wat mij betreft verschillende zaken een rol. We opereren in een setting waarbij screening en het redden van levens het hoofddoel is en onze medewerkers zijn zich daar heel erg bewust van. Dit zien we terug in de betrokken- en bevlogenheid van medewerkers. Als je kijkt naar de dingen die wij als organisatie zelf kunnen beïnvloeden dan speelt een belangrijke rol dat we van medewerkersbeleving een expliciet beleidsthema hebben gemaakt. We vinden het ontzettend belangrijk dat medewerkers op een prettige manier hun werk kunnen doen, dat levert ook een betere dienstverlening op. Daarom willen we daar extra aandacht aan besteden. We kiezen ervoor om onze medewerkers te vragen wat zij belangrijk vinden en hier ook naar te luisteren. Vervolgens koppelen we aan hen terug wat we ermee doen en waarom. Ook als we er niks mee doen wordt het naar de medewerkers teruggekoppeld. We proberen hier volledig transparant in te zijn.”

Contact met medewerkers ‘in het veld’

Schlaghecke: “De bevolkingsonderzoeken worden uitgevoerd in een mobiel onderzoekscentrum dat door de regio rijdt. Dit betekent dat dit team als het ware losstaat van de rest van de organisatie. Hoe zorgen jullie ervoor dat medewerkers genoeg feeling blijven houden met de organisatie?” Steinbusch: “Binnen veel organisaties wordt er besloten om met minder managers aan de slag te gaan. Wij hebben er als organisatie voor gekozen om niet met die trend mee te gaan. Wij zijn bij uitstek een organisatie die een deel van het werk ‘in het veld’ uitvoert. Per regio is er een manager welke ook plaats heeft in het MT. Deze manager is als het ware een schakel tussen de teams ‘in het veld’ en de rest van de organisatie. Het gegeven dat er zowel medewerkers ‘in het veld’ als medewerkers op kantoor hun werkzaamheden uitvoeren, maakt het soms lastig om elkaar op de hoogte te houden en precies te weten waar je collega’s mee bezig zijn. We gaan ons de volgende beleidsperiode inzetten om deze afstand te verkleinen door collega’s kennis te laten maken met elkaars werk.”

Ontdek alles over onze oplossingen in de demo

Wil je meer weten én zien van onze feedbacktools? Vraag een demo aan.

Aanvragen