Booming- maar geen goede werkgever

Suzanne Mancini

Hippe nieuwkomers zoals Uber en Deliveroo zijn ontzettend populair. Logisch ook, want deze moderne organisaties bieden ons gemak en transparantie. Hun service is betaalbaar en makkelijk bereikbaar via onze smartphone. Maar alles heeft een prijs. Want hoe gaan deze organisaties met hun medewerkers om? Jaap Winter, adviseur van commissarissen, ex-De Brauw-advocaat en voormalig bestuursvoorzitter van de VU, vertelt hierover in het FD. Hij spreekt over uitbuiting en noemt de medewerkers van deze booming industries ‘de slaven van nu’.

Booming, maar geen goede werkgever

Achterin de rij

Een medewerker van een bedrijf als Uber heeft nauwelijks invloed op het systeem dat zijn werk bepaalt. De opbrengst van een rit ligt namelijk vast, ongeacht hoe lang de chauffeur erover doet. Het financiële risico ligt dus helemaal bij de medewerker. De chauffeur is bovendien afhankelijk van de beoordeling van zijn taxi-klanten. Eén negatieve recensie en het systeem plaatst hem achterin de wachtrij voor een nieuwe rit. Arbeidsrechtelijke bescherming heeft hij dan niet.

Mensen zonder zekerheid

Moderne slavernij, vindt Winter. Bedrijven als Uber en Deliveroo ziet hij als ondernemingen waar mensen vergeten worden, besluiten alleen nog worden gebaseerd op financiële parameters. Een kleine groep buit een technologische innovatie maximaal uit, ongeacht de sociale kosten voor de maatschappij van mensen zonder zekerheid. Het gemak voor consumenten zorgt ervoor dat ze toch succes hebben.

Ben jij een World-class Workplace? Laat je medewerkers spreken!

Het World-class Workplace label is een eerlijk en gratis keurmerk dat alleen te behalen is, door wat eigen medewerkers over jouw organisatie zeggen als werkgever.

Aanmelden

Goed werkgeverschap: 22% meer winst

Maar blijven deze organisaties lang succesvol? Wij denken van niet. Medewerkers haken op een gegeven moment af, direct zelfs als er een beter alternatief beschikbaar is. Ze voelen geen loyaliteit. Organisaties gaan daar vroeg of laat onder lijden. Uit eigen onderzoek weten wij dat het respectvol omgaan met je medewerkers op de lange termijn veel meer oplevert. Zo zijn de medewerkers van de Beste Werkgevers van Nederland 20% productiever, 65% loyaler en 37% minder vaak ziek. Dat alles zorgt voor 22% meer winst. Wie wil dat nou niet?

Een nieuwe generatie

Ook Winter ziet geen toekomst voor slecht werkgeverschap. Hij ziet een groeiend aantal mensen dat betekenisvol wil zijn en plezier wil hebben in het werk dat ze doen. Een nieuwe generatie die wil bouwen aan een gezonde maatschappij én die tevreden is met een faire vergoeding. Goed werkgeverschap heeft dus de toekomst. Wat denk jij?