Wat doet een topsalaris voor de CEO met medewerkers?

Axel Schiphof

De afgelopen week stormde het bij Nederlands grootste bank, ING. President-commissaris Jeroen van der Veer wakkerde een ware rel aan met zijn nieuwste idee: topman Ralph Hamers zou een loonsverhoging van ruim 50 procent krijgen. De CEO ging daarmee dik 3 miljoen euro verdienen. De bank veegde het idee, na heftige kritiek, al weer snel van tafel. Maar de discussie over topsalarissen en de waardering van medewerkers, is terug als nooit tevoren.

Wat doet een topsalaris voor de CEO met medewerkers?

Nederland in rep en roer

Volgens de raad van commissarissen van ING verdiende Ralph Hamers internationaal gezien al lange tijd ‘weinig’. Het besluit over de verdubbeling van een topsalaris leidde landelijk tot een storm van kritiek. Sommige klanten hebben zelfs hun rekening opgezegd. Oeps: dit zag de bank niet aankomen. ING zwichtte en trok het omstreden salarisvoorstel in. Maar de discussie stopte daarmee niet. Het Financieele Dagblad ging op onderzoek uit en publiceerde de inkomens van diverse topbestuurders paginabreed in de krant. Daaruit bleek onder andere dat CEO Paul Polman van Unilever 292 keer zoveel verdient als de gemiddelde medewerker.

Geen one man show

Nederlandse topsalarissen liggen dus onder vuur, en dat is niet de eerste keer. In ons land worden exceptionele bedragen voor hogere functies totaal niet gewaardeerd. Deels vanuit onze nuchtere inslag (doe maar normaal dan doe je al gek genoeg), maar misschien ook omdat we onszelf, ten opzichte van deze uitschieters, simpelweg ondergewaardeerd voelen. Natuurlijk mag het belang van een goede CEO niet onderschat worden. Hoge bomen vangen veel wind en daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan. Maar wat is een topman zonder goede achterban? Een succesvolle organisatie is geen one man show, maar een team effort. Het kan niet zo zijn dat alleen de top beloond wordt voor de prestaties van de organisatie. Waar is de salarisverhoging voor de andere medewerkers?

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan

Wil je gratis persoonlijk advies over onze innovatieve feedbackinstrumenten voor jouw organisatie? Laat je gegevens achter en we bellen je!

Aanvragen

Meer waardering voor inzet

Uit ons onderzoek blijkt dat slechts 53 procent van de Nederlanders tevreden is met zijn salaris. 69 procent vindt dat zijn salaris eerlijk wordt bepaald en slechts 21 procent vindt zijn beloning een goede afspiegeling van zijn prestaties. We vinden dus dat onze inzet meer gewaardeerd moet worden. Om dat te bereiken is een redelijk, eerlijk bepaald salaris het beste. Beloning is een soort basisvoorwaarde die op orde moet zijn. Daarna zijn erkenning van leidinggevenden, collega’s en klanten belangrijk voor medewerkers om zich gewaardeerd te voelen en bevlogen aan het werk te blijven. Salaris is daarin niet doorslaggevend.

Alleen aan boord door hoog salaris?

Als de hoogte van zijn salaris dus het enige is dat een CEO nog aan boord houdt, gaat er iets goed mis. Echte bevlogenheid gaat immers veel verder dan dat. Een CEO die bereid is om zijn werk voor een redelijk bedrag te doen, gewoon omdat hij er gepassioneerd over is, voegt de meeste waarde toe aan een organisatie. Een eerlijke balans in de salarissen van de top en de werkvloer zorgt voor bevlogen medewerkers op elk niveau. En dat helpt om duurzaam succesvol te zijn als organisatie.