De wereld verandert. Doe jij mee?

Eén werkdag per week tijd en ruimte krijgen van je werkgever om iets anders te doen dan je normale werkzaamheden. Zie jij het zitten? Ruim de helft van de Nederlandse medewerkers (52%) wel. Zij zouden blij zijn met innovatietijd. Een dag per week om te besteden aan nieuwe ideeën.

De wereld verandert. Doe jij mee?

Het bovenstaande percentage (52%) blijkt uit onderzoek van Protime, gespecialiseerd in workforce management oplossingen. Er zijn ook mensen die niet zitten te wachten op een vrij te besteden dag. 34 procent van de respondenten wil zo’n innovatie dag niet. Bijna twee op de tien (18%) heeft namelijk al te veel werk liggen en wil daarom geen dag inleveren. 16 procent weet niet wat ze met die tijd zouden moeten doen. Uit ons eigen Effectory onderzoek, uitgevoerd onder ruim 300.000 medewerkers in Nederland, blijkt dat medewerkers zich nog niet echt betrokken voelen bij belangrijke beslissingen in hun organisatie. Ze beoordelen deze stelling met een 5,5. En dat terwijl de stelling ‘Ik weet wat de behoefte van de klant is’ een 7,5 scoort. Hier liggen dus volop kansen!

You snooze, you loose

Maar is zo’n dag innovatietijd dan een goed idee? Of zijn er handigere en flexibelere manieren om innovatieve ideeën te verzamelen? Om die vraag te beantwoorden, is het goed om te starten bij de basis. Is innovatie echt nodig? Waarom zou je überhaupt innoveren als het lekker gaat met je organisatie? Als je je dit afvraagt, bedenk dan eens hoe vaak je nog een CD draait of een fax ontvangt. Een sms’je stuurt of een DVD huurt. Zaken die vijftien jaar geleden nog redelijk normaal waren, zijn nu verdwenen. Deze simpele voorbeelden illustreren het belang van innovatie. If you snooze, you loose. De wereld om je heen verandert, of jij nu meedoet of niet. 

Gratis checklist: Succesvol feedback vragen aan je medewerkers

De checklist is een beknopt boekje vol handige tips voor het opzetten van een succesvol medewerkersonderzoek!

downloaden

Maar hoe innoveer je dan?

Innovatie betekent niet dat je de hipste software moet inkopen of een speciaal R&D team in dienst moet nemen. Belangrijk is om kritisch te kijken naar je eigen producten en diensten. Zijn ze nog actueel? Is dit wat de klant van vandaag wil? En hoe zit dat met de klant van morgen? Zijn er concurrenten die andere stappen zetten? Om hier scherp op te blijven heb je alle oren en ogen in je organisatie nodig. Medewerkers weten waar klanten naar vragen en werken met je producten en diensten. Zien zij kansen om te verbeteren? Om dat te achterhalen, is een dag per week innovatietijd misschien niet de beste optie. Het is vrij duur om medewerkers een hele dag vrij te maken om bezig te zijn met innovatie. Dit betekent dat het aantal werkbare uren ineens met twintig procent afneemt. Daarnaast is het ook best een moeilijke opdracht: elke dinsdag ga jij innoveren! Wat als je die dag geen inspiratie hebt? Dit proces laat zich niet dwingen. Vernieuwende ideeën komen continu op, omdat een medewerker een interessant gesprek heeft met een klant of vastloopt in een systeem en bedenkt ‘ als dit zo eens zou werken...’ Het is handig als er dan structurele mogelijkheden bestaan om feedback te geven en je ideeën te delen.

Pulse onderzoek

Om dit mogelijk te maken kiezen steeds meer organisaties voor een snel en flexibel Pulse onderzoek. Met Pulse kun je elk team in je organisatie gerichte vragen stellen over actuele onderwerpen naar keuze. Het ene team ziet bijvoorbeeld waar klanten behoefte aan hebben en hoe de organisatie hier beter op kan inspelen. Een ander team ervaart wat er in het dagelijkse proces goed gaat en wat er efficiënter kan. De timing van een Pulse onderzoek  is flexibel, jij bepaalt hoe vaak en op welk moment er feedback gevraagd wordt. Je kunt de frequentie dus aan laten sluiten op jullie feedbackbehoefte.

Succesvoller

Word je uiteindelijk een succesvollere organisatie als je de ideeën van je medewerkers gebruikt? Het antwoord is simpel, ja! Dit is zelfs rechtstreeks terug te zien in de productiviteit en financiële cijfers van organisaties. Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat niet alleen de innovativiteit  37% hoger ligt bij organisaties die de ideeën van hun medewerkers benutten, maar ook de productiviteit (+22%), omzetgroei (+15%) en winstgroei (+14%). Samen nadenken over het innoveren van de organisatie zorgt bovendien voor meer uitdaging en meer werkgeluk. Dus ga aan de slag met de ideeën van je medewerkers! En bereid je zo maximaal voor de op de toekomst. 

Pulse onderzoek

Staan jullie voor een uitdaging of speelt er iets belangrijks? Verzamel snel en gericht feedback over een onderwerp naar keuze.

toon product