Employer of Choice

Employer of Choice, beste werkgever, top employer … de termen voor een goede werkgever vliegen je net zo snel om de oren als sta-bureaus in het moderne kantoor. Logisch, want the War on Talent is hevig. Goede mensen zijn schaars, vooral in de ICT, de zorg en het onderwijs. Dus moet je van goeden huize komen als organisatie om tevreden medewerkers aan te trekken en te behouden. Wie wint de strijd om Employer of choice?

Employer of Choice

Wat betekent ‘Employer of Choice’?

Employer of Choice betekent niets meer dan ‘de gekozen werkgever’: hoe zorg je er als organisatie voor dat professionals voor jou kiezen?

Employer of Choice worden vraagt van jouw organisatie goed werkgeverschap. Maar wat betekent dat? Hoe wordt je een werkgever waar mensen graag voor willen werken en bewust voor kiezen? Er is meer nodig dan een fruitmand en een professioneel koffieapparaat.

Lees ook: De 7 geheimen van goed werkgeverschap

Tevreden medewerkers: een dans om belangen en relaties

Tevreden medewerkers vinden in hun baan vaak een goede balans tussen individueel belang, organisatiebelang en maatschappelijk belang. 

  • Individueel belang: zijn medewerkers gemotiveerd en gelukkig in hun werk
  • Organisatiebelang: wat kan een organisatie doen om op de lange termijn scherp en financieel gezond te blijven?
  • Maatschappelijk belang: is duidelijk wat een organisatie als doel heeft en bijdraagt aan de omgeving?

Bij veel werkgevers ligt de nadruk op het organisatiebelang. De focus ligt dan op een goed of beter bedrijfsresultaat, waardoor er te weinig ruimte ontstaat voor vooruitgang en groei op de lange termijn.

Een goede organisatie kijkt kritisch naar het werkgeluk van de medewerker. Hoe blij is hij/zij met zijn baan? Hoe gaat de medewerker om met het management? Hoe is de relatie onder collega’s onderling?

Wat je moet weten over medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)

Praktische tips voor het opzetten van een succesvol medewerkertevredenheidsonderzoek. Vraag de gratis checklist aan.

Aanvragen

Leiderschap en vertrouwen

Goede leiders vertrouwen hun medewerkers. Eerder schreven we al over het belang van vertrouwen op de werkvloer. Vertrouwen vind je op drie niveaus: het management, de organisatie en tussen collega’s. Als het vertrouwen in elkaar groot is, zijn medewerkers gelukkig en kan je organisatie functioneren, vernieuwen en floreren.

De rol van moderne leiders is om dat vertrouwen te stimuleren, door onder meer functieprofielen los te laten en meer op talenten te sturen. Maar ook door medewerkers te helpen in hun persoonlijke ontwikkeling. Geen vastomlijnde kaders meer, maar alle ruimte voor medewerkers om hun potentie, kwaliteiten en capaciteiten maximaal te benutten.

De jacht op purpose-driven job hunters

Een van de grootste trekpleisters voor nieuw talent is de ‘purpose’ van je organisatie. Waar de oudere generatie vooral op zoek was naar geld en status, is de nieuwere generatie op zoek naar zingeving. Deze Generation Why wil ‘iets goeds’ doen in hun werk en zoekt werk met betekenis en impact. Voor Centennials, de generatie na de Generation Why, weegt het hogere doel nóg zwaarder.

Belangrijk dus, om als HR-specialist je organisatie en het werk aan een hoger doel te verbinden. Maar pas op, de geloofwaardigheid kan spelbreker zijn als blijkt dat geld voorrang krijgt op het hoger doel - of er zelfs de ontstaansreden van is.

Gratis whitepaper: Talent aantrekken en behouden - 5 tips

Hoe zorg je voor een positief onboarding proces en het aantrekken en behouden van talent? Vijf praktische tips.

Downloaden

Beste Werkgever worden?

Het Beste Werkgevers Keurmerk levert je organisatie veel op. Als Beste Werkgever trek je tot 50% meer sollicitanten aan. Ook weet je talent beter te behouden en zo je concurrenten voor te blijven. Het is een eerlijk en gratis keurmerk dat alleen te behalen is, door wat eigen medewerkers over jouw organisatie zeggen als werkgever. Elke organisatie vanaf 100 medewerkers kan zich gratis aanmelden

 

Blijf winnen

Is het je gelukt om Employer of Choice te worden en heb je talent aangetrokken? Doe er dan alles aan om ze niet te laten gaan. Als er sprake is van ontevreden medewerkers, medewerkers met een hoog ziekteverzuim, of medewerkers die zich niet betrokken of gehoord voelen, zijn dat aanwijzingen dat je nieuwe aanwinsten wel eens op zoek zouden kunnen gaan naar een andere werkgever.
Het is daarom belangrijk om continu met je medewerkers in dialoog te zijn en te werken met de feedback die je krijgt. Zo blijf je winnen.

Lees ook: Hoe behoud je talent?

Beste Werkgevers Scan

Verdien jij het Beste Werkgevers keurmerk? Laat je medewerkers spreken! Elke organisatie vanaf 100 medewerkers kan gratis deelnemen.

bekijk nu