Hoe kun je je personeelsverloop verminderen met 60 procent?

Suzanne Mancini

Talent behouden is anno 2018 een grote uitdaging. Wat is hiervoor de magische formule? Uit ons meest recente internationale onderzoek (de Global Employee Engagement Index™) blijkt dat bevlogenheid een enorme impact heeft op talentbehoud. Het personeelsverloop in organisaties met bevlogen medewerkers is tot wel 60 procent (!) lager dan gemiddeld. Hiernaast verbeteren de prestaties van bevlogen medewerkers met 26 procent en stijgt de alignment met 28 procent. Terug naar de kern dus, wat maakt jouw medewerkers bevlogen? Werkgevers die hierover nadenken, houden talent op een natuurlijke manier binnenboord.

Hoe kun je je personeelsverloop verminderen met 60 procent?

Dol op het werk

Bevlogen medewerkers zijn dol op hun werk. Ze verdiepen zich erin en vinden het leuk en zinvol om ermee bezig te zijn. Dit betekent dat zij vanzelf minder snel geneigd zijn om hun baan op te zeggen. Precies dit blijkt uit de onderzoeksresultaten, de verloopcijfers dalen zodra de bevlogenheidsscores stijgen. Bevlogen medewerkers bezorgen je organisatie bovendien betere resultaten. Ook dit gaat min of meer vanzelf. Zij zijn bereid net dat stapje extra te zetten voor het succes van de organisatie, door bijvoorbeeld nog even een klant te helpen na sluitingstijd of door ongevraagd vernieuwingen voor te stellen. Tenslotte staan de neuzen van bevlogen medewerkers veel vaker dezelfde kant op, ze werken dus niet naast elkaar, maar samen. Gemiddeld behalen organisaties met bevlogen medewerkers hierdoor 22 procent meer winst.

Gratis whitepaper: Talent aantrekken en behouden – 5 tips

Hoe zorg je voor een positief onboarding proces en het aantrekken en behouden van talent? Vijf praktische tips.

Downloaden

Hogere klanttevredenheid

Niet alleen jij, maar ook je klanten genieten hiervan. Uit onze onderzoeken blijkt dat de klanttevredenheid flink toeneemt in organisaties waar medewerkers bevlogen zijn. Zo scoort een bevlogen medewerker gemiddeld een 8,5 op klantgerichtheid, terwijl een medewerker die niet bevlogen is op een mager zesje blijft steken. En dat is eigenlijk logisch, want zelf word je toch ook liever geholpen door een vrolijke medewerker die meedenkt in plaats van door een verveelde kracht die verplicht zijn uren afdraait? Organisaties met een hoge klanttevredenheid scoren beter op retentie en krijgen via mond-tot-mond reclame en positieve reviews op social media veel gemakkelijker nieuwe klanten over de vloer.

Hoe werk je aan bevlogenheid?

Over het algemeen liggen de belangrijkste beïnvloeders van bevlogenheid in de sfeer van werkplezier en uitdaging. Analyses op onze data door de jaren heen laten zien dat de bevlogenheid van medewerkers positief beïnvloed wordt door het bieden van verantwoordelijkheid en afwisseling in het werk, ontwikkelingskansen, een prettige werksfeer, autonomie en alignment. Welke factoren de grootste impact op bevlogenheid hebben in jouw organisatie, kunnen we met een medewerkersonderzoek precies in beeld brengen. Ook ontdek je dan wat je concreet kunt doen om te verbeteren en daarmee de bevlogenheid van je medewerkers naar een hoger niveau te tillen. Wil je geen volledig medewerkersonderzoek, maar wel specifiek inzoomen op bevlogenheid? Dan is een themaonderzoek een goede oplossing. We leggen dan alleen een vergrootglas op het thema bevlogenheid en helpen jullie daarmee vooruit. Wil je meer informatie of een gratis productdemo? We helpen je graag!

Ontdek alles over onze oplossingen in de demo

Wil je meer weten én zien van onze feedbacktools? Vraag een demo aan.

Aanvragen