Klanttevredenheid volgens het INK-managementmodel

Werkt jouw organisatie met het INK-managementmodel? Het INK-model biedt organisaties houvast om in hun marktsegment te leren excelleren. Een belangrijk onderdeel van dit model is ‘Klanten en partners’ waarbij klanttevredenheid en klantgerichtheid een grote rol spelen.

Klanttevredenheid volgens het INK-managementmodel

Wat is de achtergrond van het INK?

Het INK-managementmodel is ontstaan vanuit de vraag van veertien presidenten van grote Europese multinationals wat succesvol ondernemen is, zeker ook vanuit mondiaal perspectief. Het EFQM Excellence Model en het INK-managementmodel zijn uit deze discussie voortgevloeid. Het INK-managementmodel is dus een model dat uit de praktijk is ontstaan. Het wordt gebruikt door duizenden organisaties in de profit en de non-profit sector, onafhankelijk van hun omvang.1

10 stappen voor een succesvol verbetertraject

Klanttevredenheid en INK

Een belangrijk aandachtsgebied binnen het INK-model is ‘Klanten en partners’. In het boek ‘De klantgerichte overheid’ van Drs. Jean-Pierre Thomassen wordt de rol van klanttevredenheid binnen het INK-model als volgt uitgelegd: “Om de waardering door klanten te vergroten dient de organisatie aan klantgerichtheid te werken. Informatie uit klantenonderzoek vormt input voor het richten, het beleid en de strategie van de organisatie. Dit is van belang om als gehele organisatie de juiste koers te varen.” 2

________________________
1 Bron: INK in de kern
2 Bron: De klantgerichte overheid