Niemand werkt graag voor een geldfabriek

Veel individuele medewerkers willen iets betekenen voor de maatschappij. Ze zoeken zingeving in hun werk en vragen zich af of ze relevant bezig zijn. Volgens Guido Heezen, oprichter van Effectory, is het daarom van belang dat organisaties hun maatschappelijke missie formuleren. ‘Het is zo ontzettend belangrijk om aan medewerkers duidelijk te maken waarom je doet wat je doet.’

Niemand werkt graag voor een geldfabriek

Slimme oplossingen en bevlogen medewerkers

Een organisatie die volgens Heezen al heel lang begrijpt hoe belangrijk de maatschappelijke rol van werkgevers voor werknemers is, is Geas Energiewacht. Zij vragen medewerkers: wat kunnen wij als organisatie doen om het klimaatprobleem aan te pakken? Medewerkers zijn hier enthousiast mee aan de slag gegaan en dat resulteerde in slimme energiezuinige en duurzame oplossingen. Door deze aanpak, gecombineerd met goede scholingsmogelijkheden en een onderlinge no-nonsense-omgang werd Geas Energiewacht in 2012 ‘Beste Werkgever in de categorie kleine bedrijven.’

Maatschappelijke rol

Aan de andere kant staan organisaties die niet duidelijk kunnen maken welke maatschappelijke rol ze spelen. Daarbij is de kans groot dat (een deel van) de medewerkers mentaal afhaakt. Het aantrekken van getalenteerde mensen of mensen met schaarse expertise wordt dan extra moeilijk. Bedrijven die maatschappelijk betrokken zijn, zijn voor kandidaten aantrekkelijk. De maatschappelijke rol van organisatie kan zelfs reden zijn om te wisselen van werkgever.

In aanloop naar het Beste Werkgevers Event schrijft Intermediair.nl over de zeven geheimen van Beste Werkgevers.
Lees hier het volledige artikel: deel 2 - een aansprekende richting.

Effectory en Intermediair reiken op 4 oktober voor de 16e keer de Beste Werkgevers Awards uit. Meld je hier aan.