Vervangen medewerkers kost 20 procent van hun jaarsalaris

De war on talent is in volle gang. Bijna alle organisaties zijn hard op zoek naar jong en goed opgeleid talent. Maar terwijl aan de voorkant volop geïnvesteerd wordt in recruitment, blijkt het aan de achterkant moeilijk voor organisaties om talent vast te houden. Vroegtijdig verloop kost organisaties veel geld en energie. Wat kun je daar aan doen?

Vervangen medewerkers kost 20 procent van hun jaarsalaris

Jongere medewerkers vinden het heel normaal om elke paar jaar te switchen van werkgever. Omdat ze het dan wel gezien hebben, het toch tegenvalt of ze het gevoel hebben dat er niets meer te leren is. En omdat ze, veel meer dan de oudere generatie, vinden dat werk iets leuks moet zijn. Ze zoeken dus uitdaging en als die verdwijnt, verdwijnen zij ook.

Frustrerend

Voor organisaties is dat niet makkelijk. Want zij doen hun uiterste best om goede mensen binnen te halen, eerst met arbeidsmarktcommunicatie. Ze zetten in op marketing en doen aan employer branding. Als talent eenmaal binnen is, investeren ze in een inwerkprogramma en intensieve begeleiding. Vaak duurt het wel een paar maanden voor medewerkers voor 100% kunnen meedraaien. Als medewerkers dan na één of twee jaar weer vertrekken, is die investering niet de moeite waard geweest. En kunnen recruiters weer van voren af aan beginnen. Dat is frusterend en kost de organisatie veel geld en energie.

Gemiddeld 20 procent van een jaarsalaris

Om te kijken wat het kost als een medewerker vertrekt, wordt het onderzoek van Heather Boushey en Sarah Jane Glynn vaak genoemd. Deze Amerikaanse onderzoekers (verbonden aan onder andere Harvard University en het Washington Center for Equitable Growth) bestudeerden dertig studies naar de kosten van verloop. Hieruit blijkt dat het vervangen van een medewerker gemiddeld 20 procent van zijn jaarsalaris kost.

Dit is een gemiddelde, medewerkers op een lager niveau zijn minder duur om te vervangen dan medewerkers in posities die heel complexe vaardigheden of specialistische training vereisen. De kosten voor verloop kunnen volgens de onderzoekers variëren van 6 procent van een jaarsalaris tot wel 213 procent.

Gratis whitepaper: Talent aantrekken en behouden - 5 tips

Hoe zorg je voor een positief onboarding proces en het aantrekken en behouden van talent? Vijf praktische tips.

Downloaden

Waarom gaan ze weg?

Wat kun je hieraan doen? In plaats van alleen te focussen op het binnenhalen van talent, is het belangrijk om te begrijpen waarom medewerkers nou precies bij je weggaan. Was er niet genoeg vrijheid of uitdaging? Hadden ze niet het gevoel een nuttige bijdrage te leveren aan de maatschappij? Sprak de organisatie ze niet aan, omdat die te bureaucratisch of politiek was? Verliep het contact met de manager stroef? Vaak hebben organisaties geen idee waarom mensen weggaan. Als je zelf terug denkt aan je vorige werkgever, is jou toen gevraagd waarom je wegging? Had je dat niet graag willen delen?

Dweilen met de kraan open

Dus kampt je organisatie met vroegtijdig verloop, verdiep je dan eens in de oorzaak daarvan, voordat jullie nieuw talent gaan werven. Want als je niet weet waarom goede mensen bij je vertrekken, ben je in feite aan het dweilen met de kraan open. De feedback die je van vertrekkende medewerkers krijgt is vaak heel eerlijk en slaat de spijker op zijn kop. Want als je eenmaal weggaat, geef je geen sociaal wenselijke antwoorden meer maar zeg je waar het op staat. Als je elke vertrekkende medewerker om feedback vraagt, zie je vaak ook bepaalde patronen. Bijvoorbeeld de behoefte aan meer eigen verantwoordelijkheid of een oncollegiale sfeer in een bepaald team. Hier kun je dan gericht mee aan de slag gaan.

Uitstroomonderzoek

Bij Effectory bieden we hier het uitstroomonderzoek voor aan. Daarmee kun je ontdekken waarom een medewerker weggaat en wat je als organisatie beter kunt doen in de toekomst. Met een uitstroomonderzoek neem je bovendien op een goede en professionele manier afscheid van vertrekkende medewerkers, waardoor de kans groter is dat ze ambassadeur van je organisatie blijven. En dat helpt je weer in je recruitment proces, want mond-tot-mond reclame blijft een prima manier om nieuw talent aan te trekken.