Waarom de situatie van Ryanair helaas geen verrassing is

Suzanne Mancini

De afgelopen weken is Ryanair volop in het nieuws. Steeds meer vluchten worden geschrapt, waardoor al zo’n 700.000 reizigers gedupeerd zijn. Hoe kan dit? De vliegtuigmaatschappij zelf zegt dat de annuleringen nodig zijn om hun punctualiteit te verbeteren. Maar inmiddels komt er een ander verhaal boven tafel: de medewerkers van Ryanair trekken aan de bel over hun werkomstandigheden.

Waar­om de si­tu­a­tie van Ry­a­nair helaas geen ver­ras­sing is

Zo blijken veel piloten oververmoeid te zijn door weinig rusttijd tussen de vlieguren. Vakantie aanvragen moeten altijd ver vantevoren worden ingediend en daarna door een hele rits leidinggevenden worden goedgekeurd. Ziekmelden met doorbetaling kan alleen via de fax en met een gedetailleerde omschrijving van de symptomen. Dit soort regeltjes maken het de medewerkers moeilijk, waardoor ze gedwongen worden keuzes te maken die niet in lijn zijn met de vliegveiligheid. Veel piloten nemen ontslag, er is inmiddels een groot tekort.

Vertrouwen verdwijnt

Op de Facebookpagina van Ryanair regent het natuurlijk klachten. Volgens Bart Combée, directeur van de consumentenbond is dat niet zo gek: “Als je zo grootschalig vluchten annuleert, moet je een heldere toelichting op je website plaatsen plus een telefoonnummer waar mensen terecht kunnen met vragen.” Maar dit blijft uit. De ontevredenheid onder de medewerkers heeft geleid tot een golf aan ontevreden klanten. Het vertrouwen in de organisatie verdwijnt hierdoor als sneeuw voor de zon.

Logisch gevolg

Twee weken geleden ben ik toevallig zelf nog met Ryanair naar Mallorca gevlogen. Alles ging vlot en soepel en de vakantie was heerlijk. Ik heb er nauwelijks over nagedacht met welke maatschappij we vlogen. Maar dat zou ik nu niet meer aandurven, vermoeide piloten achter het stuur en niet weten of we veilig vertrekken dan wel aankomen. Bij Effectory zien we helaas vaker dat organisaties die niet goed omgaan met hun medewerkers, uiteindelijk in de problemen komen. Dat is eigenlijk geen verrassing, maar een logisch gevolg van het eigen beleid te opzichte van medewerkers. Het is eerder opmerkelijk dat een organisatie hier zo lang mee wegkomt.

Verbeter je employee experience in 3 stappen

De employee experience is de nieuwste trend op HR gebied. In dit whitepaper vertellen we je er graag meer over.

Download

Happy employees equal happy clients

Richard Branson van de Virgin Group is altijd een voorstander geweest van het centraal stellen van medewerkers in de organisatiestrategie. Hij formuleerde dat zo: ‘Clients do not come first, employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients. Happy employees equal happy clients.’ Gelukkige medewerkers zijn dus belangrijk om succesvol te zijn als organisatie. Eigenlijk nog basaler: om voort te kunnen bestaan. Een positieve ‘employee experience‘ begint met het opmerken en serieus nemen van je personeel. Met het luisteren naar je eigen mensen. Doe jij dit al?