Wat gebeurt er als medewerkers niet bevlogen en niet betrokken zijn?

Annette Capelle

Ons laatste Europese onderzoek naar bevlogenheid en betrokkenheid laat een zorgwekkende trend zien. De resultaten tonen aan dat medewerkers die niet bevlogen en niet betrokken zijn ook erg laag scoren op 14 andere HR thema’s.

Wat gebeurt er als medewerkers niet bevlogen en niet betrokken zijn?

In de afgelopen maanden heeft Effectory International onderzoek gedaan naar de bevlogenheid en betrokkenheid van medewerkers in 31 Europese landen. Het onderzoek heeft een rapport opgeleverd The essential guide to driving employee engagement in Europe wat managers en CEO’s voorziet van praktische, bruikbare inzichten om de bevlogenheid en betrokkenheid van medewerkers te verhogen. 

Een deel van het onderzoek was gewijd aan het verstrekken van aanvullende inzichten over het belang van bevlogenheid en betrokkenheid. Zo hebben we de medewerkers die niet betrokken en niet bevlogen zijn ook onder de loep genomen en gekeken hoe zij scoren op 15 andere HR thema’s.

Het verschil tussen bevlogenheid en betrokkenheid

Nog even terug naar de tekentafel. Wat houden de termen bevlogenheid en betrokkenheid precies in? Wij categoriseren medewerkers in vier types: bevlogen en betrokken, bevlogen in het werk, betrokken bij de organisatie en niet bevlogen en niet betrokken. De vier categorieën verschillen op de volgende manier:

  • Bevlogen en betrokken: Medewerkers die bevlogen én betrokken zijn, hebben hart voor hun werk en hart voor de organisatie. Ze staan positief tegenover beide en zetten zich in om zichzelf en de organisatie continu te verbeteren.
  • Bevlogen in het werk: Bevlogen medewerkers hebben hart voor het werk dat ze doen (het ‘I love my job’ effect). Het werk levert ze energie op en ze dragen graag bij in en door hun werk. Zij zetten zich in om hun werk en zichzelf te verbeteren.
  • Betrokken bij de organisatie: Betrokken medewerkers hebben hart voor de organisatie (het ‘I love my company’ effect). Ze vinden zichzelf bij de organisatie en de organisatiedoelen passen en dragen graag bij om de organisatie te verbeteren.
  • Niet bevlogen en niet betrokken: Medewerkers die niet bevlogen en niet betrokken zijn, voelen zich niet thuis in het werk en niet thuis bij de organisatie. Hun bijdrage is daardoor kleiner. In het beste geval doen ze gewoon hun werk, in het slechtste geval zetten ze de hakken in het zand.

Gratis rapport: The essential guide to driving employee engagement in Europe

Ontdek wat de belangrijkste beïnvloeders zijn van bevlogenheid en betrokkenheid in Europa. In het rapport vindt u ook trends, infographics en praktijkvoorbeelden hoe u bevlogenheid kunt stimuleren

Download een exemplaar

De impact van bevlogenheid en betrokkenheid

De resultaten in het Europese onderzoek tonen aan dat medewerkers die niet bevlogen en betrokken zijn ook negatief scoren op 14 van de 15 andere HR thema’s. Er wordt zeer negatief gescoord op de HR thema’s:

En er wordt negatief gescoord op nog eens 5 HR thema’s:

Het HR-thema waar deze medewerkers niet negatief op scoren is de vertrekintentie. Onze analyse toonde aan dat op dit thema medewerkers een hoge variatie hebben in hun resultaten. Het onderzoek laat zien hoe belangrijk het is voor organisaties om zich te concentreren op het verbeteren van bevlogenheid en betrokkenheid. Als er weinig tot geen aandacht wordt besteed aan die medewerkers die niet betrokken en niet bevlogen zijn, kunnen de gevolgen voor zowel de medewerker als de organisatie, groot zijn.

De top 5 Europese landen met het hoogste percentage bevlogen én betrokken medewerkers