Wat is de ROI van werkgeluk?

Werkgeluk is hot. Google de term en je vindt pagina’s vol over dit onderwerp. Is het een hype of levert het echt iets op?

Wat is de ROI van werkgeluk?

Volgens Gea Peper en Heleen Mes van het HappinessBureau zijn er veel verschillende definities van geluk op de werkvloer. Bij werkgeluk gaat het volgens hen om het hebben van positieve emoties en plezier op het werk. Positieve emoties ontstaan bijvoorbeeld door persoonlijke groei en het benutten van je eigen talent. Volgens Peper en Mes is nadenken over werkgeluk de toekomst van HR. Ze voorzien zelfs een nieuw beroep in de toekomst, de werkgelukdeskundige. Een werkgelukdeskundige is een manager of stafmedewerker die zich bezighoudt met het vergroten van de geluksbeleving op de werkvloer. Dit kan bijvoorbeeld door middel van coaching, trainingen gericht op persoonlijk leiderschap of inspiratiesessies.

En dat dit heel plausibel is, blijkt wel uit de visie van verschillende leeftijdsgroepen op werkgeluk. Voor de oudere generatie medewerkers is werkgeluk vaak wat soft. Ze werken voor brood op de plank, gelukkig zijn door hun werk is voor hen bijzaak. Jongeren zien dit compleet anders. Zij zoeken voldoening in hun werk en persoonlijke ontwikkeling. Ze vinden gelukkig zijn op het werk steeds vaker een basisvoorwaarde.

Vier pijlers

Maar wat bepaalt nu precies hoe gelukkig jij bent op je werk? Volgens het PERK-model van de universiteit Berkely zijn dat vier pijlers: Purpose, Engagement, Resilience en Kindness (in het Nederlands visie, bevlogenheid, veerkracht en vriendelijkheid). Doe je dingen waar je in gelooft en die aansluiten op je levensvisie? Ben je op een positieve manier emotioneel betrokken bij je werk? Kun je omgaan met tegenvallers en beren op de weg? En tenslotte, heb je een goed contact met je collega’s?

Als werkgever heb je hier tot op zekere hoogte invloed op. Vaak zit dat niet zozeer in de harde factoren, zoals salaris, secundaire voorwaarden en een goed ingerichte werkplek, maar meer in zachte factoren. Vrijheid in het werk, taken emotioneel goed aankunnen, prettige collega's, een motiverende leidinggevende en een gezonde werk-privé balans zijn belangrijk. Daardoor voelen mensen zich voldaan na een lange dag presteren.

Whitepaper: Verbeter je employee experience in 3 stappen

De employee experience is de nieuwste trend op HR gebied. In dit whitepaper vertellen we je er graag meer over.

Downloaden

Hoe scoort Nederland op werkgeluk?

De vraag of medewerkers blij worden van hun werk hebben we eerder beantwoord in deze blog. Uit de data is gebleken dat werkgeluk in Nederland wordt beoordeeld met een 7,5. Het gemiddelde in Europa is een 7,3. We voelen ons relatief vrij om ons werk naar eigen inzicht uit te voeren (7,4 ten opzichte van een 6,9 gemiddeld in Europa) en kunnen ons werk emotioneel goed aan  (7,5 ten opzichte van een 7,2 gemiddeld in Europa). De open, informele sfeer op de Nederlandse werkvloer draagt hier waarschijnlijk aan bij.

Onze collega’s beoordelen we met een 7,0, dat is gelijk aan het gemiddelde in Europa. Onze leidinggevende wordt iets lager gewaardeerd, het Europese gemiddelde is een 6,1, Nederland scoort hier met een 6,2 iets boven. Zoomen we tenslotte in op onze werk-privé balans, dan zien we ook hier een ruime voldoende: een 6,9. Het Europese gemiddelde is een 6,6. Onze flexibele werkuren, parttime banen en ouderschapsverlof worden erg gewaardeerd.

Wat is de ROI van werkgeluk?

We scoren dus goed op werkgeluk, maar wat levert dit op? De Amerikaanse werkgelukgoeroe Jacob Morgan is stellig in zijn overtuiging dat geluk winstgevend is voor organisaties. Uit onderzoek dat hij deed voor zijn boek The Employee Experience Advantage: How to Win the War for Talent by Giving Employees the Workspaces They Want, the Tools They Need, and a Culture They Can Celebrate, blijkt dat organisaties die investeren in employee experience vier keer meer winst maken en een veertig procent lager personeelsverloop hebben. In deze video vertelt hij hier meer over.

Event 'Happy People, better business'

Volop tips dus voor het verbeteren van de employee experience en daarmee het werkgeluk in je organisatie. Natuurlijk kunnen wij het werkgeluk van je medewerkers ook meten met onze feedbacktools. Wil je je eerst graag verder verdiepen in de mogelijkheden van werkgeluk? Op 20 maart 2019 vindt voor de vierde keer het Happy People – Better Business event plaats, als onderdeel van de Dutch Happiness Week. Dit event wordt gehouden in het Parktheater in Eindhoven. Effectory is sponsor en mag drie gratis tickets weggeven. Als je hier interesse in hebt, stuur dan een e-mail naar onze eventmanager Amilcar.van.Mulier@Effectory.nl. De eerste drie aanmeldingen ontvangen de tickets dan zo spoedig mogelijk in hun mailbox.

Medewerkersonderzoek

Richt flexibel je eigen onderzoek in. Jij kiest de inhoud, doelgroep en timing!

bekijk nu