Zo succesvol word je als je de ideeën van medewerkers echt gebruikt

Suzanne Mancini

Ideeën om slimmer en handiger te werken worden steeds vaker bedacht op de werkvloer. Anno 2019 zijn die ideeën namelijk onmisbaar voor moderne organisaties die snel willen schakelen. Wat levert het op als je ideeën van medewerkers echt inzet om je organisatie te verbeteren?

Zo succesvol word je als je de ideeën van medewerkers echt gebruikt

Vroeger kwam de strategie van een organisatie rechtstreeks uit de bestuurskamer. Die strategie werd vertaald naar het management en daarna uitgevoerd door de medewerkers. In sommige organisaties is dat nog steeds zo. Soms is dat terecht, het leger bijvoorbeeld kan zonder deze heldere hiërarchische lijnen niet functioneren. Voor de meeste organisaties geldt echter dat wendbaarheid en snel inspelen op veranderende klantwensen tegenwoordig van levensbelang is. Dan kun je niet zonder de input van je medewerkers en is sociale innovatie een must. Wat levert dit op? Word je echt een succesvollere organisatie als je de ideeën van je medewerkers gebruikt?

Financieel succes

Het antwoord is simpel, ja! Sociale innovatie zien we zelfs rechtstreeks terug in de productiviteit en financiële cijfers van organisaties. Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat zowel de innovativiteit (+37%) als de productiviteit (+22%) van organisaties die de ideeën van hun medewerkers benutten hoger liggen dan bij traditionele top-down organisaties. Ook is de omzetgroei (+15%) en winstgroei (+14%) van sociaal-innovatieve organisaties veel hoger.

Feedback vragen aan je medewerkers

De checklist is beknopt maar vol handige tips voor het opzetten van een succesvol medewerkersonderzoek!

downloaden

Meer werkgeluk en bevlogenheid

Samen nadenken over de toekomst van de organisatie, buiten de kaders van je eigen functie,  zorgt voor uitdaging en meer werkgeluk. Er worden bruggen geslagen tussen teams en er ontstaat meer begrip voor de beslissingen van de directie en het management. Meer werkgeluk resulteert in meer bevlogenheid. Een bevlogen medewerker kost hetzelfde als een niet bevlogen medewerker, maar levert veel meer op! Als we kijken naar de cijfers rondom sociale innovatie en bevlogenheid, dan zien we een duidelijke connectie. Wordt een organisatie door medewerkers positief beoordeeld op het gebied van sociale innovatie (hoger dan een 7,5) dan scoort bevlogenheid hoog: een 7,9. Wordt het benutten van het innovatief vermogen van de organisatie neutraal of negatief beoordeeld dan daalt de bevlogenheid naar een 6,9. Luisteren naar medewerkers levert dus meer op dan alleen de verbeterpunten voor je organisatie zelf. Het zorgt ook voor meer bevlogenheid en werkgeluk bij je medewerkers.

Talent blijft langer aan boord

In de toekomst zal sneller frustratie ontstaan wanneer medewerkers zien dat iets niet lekker loopt, dat iets handiger en slimmer kan, maar zij zelf geen mogelijkheid hebben om de situatie te veranderen. Dit zorgt ervoor dat talent sneller je organisatie verlaat. Is er wel ruimte om mee te denken, dan zullen medewerkers meer uitgedaagd worden en meer verbinding voelen. Zo blijft kennis, expertise en ervaring binnenboord. Financieel gezien levert het behouden van talent een aanzienlijke kostenbesparing op in vergelijking met het werven en inwerken van nieuwe medewerkers.

Medewerkersonderzoek

Richt flexibel je eigen onderzoek in. Jij kiest de inhoud, doelgroep en timing!

bekijk nu