CEO's en bevlogenheid: waarom de twee niet zonder elkaar kunnen

Axel Schiphof

Nieuw onderzoek laat zien dat CEO’s van onschatbare waarde zijn in het bevorderen van de bevlogenheid van hun medewerkers. Bevlogenheid is een hot topic voor vrijwel alle multinationals waar wij mee samenwerken. Leidinggevenden zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om die bevlogenheid naar een hoger niveau te tillen, HR richt er specifieke initiatieven voor in en het hogere management raakt steeds bewuster van de enorme voordelen die bevlogen medewerkers met zich meebrengen. 

CEO’s en bevlogenheid: waarom de twee niet zonder elkaar kunnen

Wij zien regelmatig hoe belangrijk bevlogenheid is voor CEO’s en hun organisaties. In ons laatste onderzoek besloten we om de relatie tussen CEO’s en bevlogenheid net even anders aan te vliegen. We stelden de volgende vraag:

Welke invloed hebben CEO’s op de bevlogenheid van medewerkers?

De verlanglijst van een CEO

Hoge bevlogenheid van medewerkers blijft belangrijk voor CEO’s – het staat zelfs vaak bovenaan de verlanglijst. Dat kan ook bijna niet anders, aangezien de concurrentie in het zakenleven moordend is en dat er meer van medewerkers gevraagd wordt. Betere bedrijfsresultaten, hogere medewerkersretentie en hogere efficiëntie zijn alle drie belangrijke gevolgen van bevlogenheid, dus de CEO’s van vandaag de dag kunnen het zich niet veroorloven bevlogenheid buiten beschouwing te laten.

Om de bevlogenheid van medewerkers te vergroten, hebben veel CEO’s geïnvesteerd in initiatieven en activiteiten. Hoewel goedbedoeld, blijken deze initiatieven geen onverdeeld succes: het gemiddelde bevlogenheidsniveau binnen multinationals blijft op dit moment steken op 33%. Er bestaan overigens grote verschillen tussen sectoren.

Waarom bevlogenheid CEO’s nodig heeft

Het doel van ons onderzoek was om de impact van het C-niveau en CEO’s op medewerkersbevlogenheid te kwantificeren. Dit is gelukt en de uitkomsten zijn op z’n minst opvallend te noemen: raden van bestuur (inclusief CEO’s) die het vertrouwen van hun medewerkers genieten leiden tot een negen keer zo hoge bevlogenheid en betrokkenheid.

Gratis rapport: Engaging employees in multinationals

Engaging employees in multinationalsOntdek wat efficiëntie en vitaliteit met medewerkers doet en welke belangrijke rol senior- en middenmanagement speelt.

Download het rapport vandaag 

Helaas richten teveel CEO’s zich vandaag de dag nog op de overkoepelende strategie en de financiële kant van het verhaal en vergeten hierbij het contact met medewerkers op de werkvloer. Het gevolg is dat te weinig medewerkers vertrouwen hebben in het hogere management. Bovendien betekent dit ook slecht nieuws voor alle goedbedoelde initiatieven en als CEO’s en senior management vervolgens weinig vertrouwen wekken.

Hoe CEO’s vertrouwen kunnen kweken

Vertrouwen van medewerkers in hun CEO en de RvB heeft dus een enorme invloed op bevlogenheid. De beste CEO’s maken hier simpelweg het verschil. Het allerbelangrijkste voor een CEO is om vertrouwen te wekken. De CEO’s die dat het beste kunnen, hebben drie karakteristieken gemeen:

  • Ze luisteren naar medewerkers
  • Ze communiceren glashelder over de visie en de doelen van de organisatie
  • Ze bouwen een relatie op met medewerkers

Naast hogere bevlogenheid verbetert een dergelijk vertrouwen ook het beeld dat een medewerker van zijn of haar organisatie heeft: hij/zij vertrouwt er op dat de organisatie hen eerlijk zal behandelen. Dat betekent dat alle energie naar het werk kan gaan en niet naar twijfel en/of wantrouwen.

De voordelen van luisteren naar je medewerkers

Eén van de meest inspirerende verhalen over hoe senior management en CEO’s naar hun medewerkers kunnen luisteren, komt van een energiebedrijf waar wij mee hebben samengewerkt.

Wanneer medewerkers vertrouwen hebben in de raad van bestuur, dan zijn ze negen keer zo vaak bevlogen en betrokken.

Het oorspronkelijke doel van de organisatie was simpelweg om huishoudens van energiediensten en algemeen onderhoud te voorzien. Ondank dat de diensten noodzakelijk zijn, werden de medewerkers er niet warm of koud van. Tot het moment dat Al Gores film An Inconvenient Truth inspiratie in het bedrijf losmaakte. Nadat senior management samen met alle monteurs de film hadden bekeken, werd het tijd om het doel van de organisatie te resetten. Al Gore hielp het bedrijf het licht te zien, waarop het verschoof van basaal onderhoud en reparatie naar het helpen van klanten het milieu minder te belasten.

Al het serviceonderhoud van boilers en verwarming werd aangepast zodat in plaats daarvan betaalbare, energiezuinige en duurzame oplossingen worden aangeboden. De monteurs pasten hun werkzaamheden zo aan dat ze hun klanten op bescheiden schaal kunnen leren over energieverbruik en mogelijke besparingen.

Het gevolg van deze reset was ongelooflijk: de bevlogenheid en betrokkenheid van deze werknemers steeg naar 94% en de winst van het bedrijf verdrievoudigde.