Communicatielessen van Prisma

Communicatie binnen uw organisatie; een veelal bekritiseerd onderwerp. Uit onderzoek van Effectory blijkt dat organisaties gemiddeld minder goed scoren op het thema communicatie in het medewerkersonderzoek. Prisma scoort hoger op het thema communicatie ten opzichte van de rest van Nederland. Wat maakt dat Prisma hoger scoort? Jaap de Bruin, voorzitter Raad van Bestuur, en Esther Vaarties, marketingcommunicatiemanager, van Prisma geven in een gesprek met Effectory hun communicatieaanpak prijs.

Prisma

Prisma, met het hoofdkantoor gevestigd in Waalwijk, is een gehandicaptenzorgorganisatie met locaties door heel Noord-Brabant en biedt zorg aan mensen van alle leeftijden met alle soorten beperkingen. Bij Prisma zijn 2400 medewerkers werkzaam en bijna 800 vrijwilligers. Sinds 2010 heeft Prisma een professionaliseringsslag gemaakt op het gebied van communicatie. Esther Vaarties: “Communicatie is meer in lijn gebracht met de strategie, de missie en de kernwaarden. Eerst werd communicatie bij ons gezien als sluitstuk, als iets dat nog moest gebeuren, nu is communicatie vrijwel vooroplopend.”

Communicatie is ‘het faciliteren van’

“De toegankelijkheid van informatie is belangrijk”, aldus Vaarties. “We hebben een wikipedia voor medewerkers gemaakt, genaamd ‘Prismapedia’, waarbij alle informatie op één plek te vinden is via Intranet. De Bruin vult aan: “Wij zien onze medewerkers als ambassadeurs van Prisma en om hen in staat te stellen om hun werk goed te doen, moeten zij ook de juiste informatie krijgen of weten waar ze deze moeten halen”. Vaarties: “Daarnaast is het van belang dat cliënten, ouders en gemeenten waarmee we te maken hebben eveneens de benodigde informatie kunnen vinden. Voor de cliënten is ook een portal gemaakt genaamd ‘Hallo Prisma’.” Vaarties vervolgt: “Een ander voorbeeld is het faciliteren van de zogenaamde ‘sneeuwbalbijeenkomsten’ samen met de Raad van Bestuur en medewerkers: Je begint met een groep van vijftien mensen en je mag terugkomen als je iemand anders meeneemt. Hierdoor spreek je heel veel medewerkers uit allerlei geledingen van de organisatie over thema’s die de medewerkers interessant vinden of waar ze tegenaan lopen.”

Ontdek alles over onze oplossingen in de demo

Wil je meer weten én zien van onze feedbacktools? Vraag een demo aan.

Aanvragen