Creëer werkgeluk tijdens de coronacrisis met een goede employee experience

Organisaties met gelukkige medewerkers zijn succesvoller, productiever en creatiever. Het verzuim en verloop is lager én de organisatie heeft een grotere aantrekkingskracht voor nieuw talent. Klinkt goed, maar hoe zorg je in de coronacrisis voor geluk op de werkvloer? Employee Experience-expert Heleen Mes geeft tips.

Creëer werkgeluk tijdens de coronacrisis met een goede employee experience

Als partner van het HappinessBureau geeft Heleen masterclasses over werkgeluk. Haar missie? Van elke werkgever een werkplek van wereldklasse maken. Dat kan volgens Heleen met een positieve employee experience: de optelsom van alle ervaringen die een (potentiele) medewerker opdoet in een organisatie, van binnenkomst tot vertrek. Volgens Heleen is een positieve employee experience nu zelfs belangrijker dan ooit. Want hoe bedrijven in tijden van crisis omgaan met hun medewerkers, spreekt boekdelen over hun ethiek. Ga daarom vandaag nog aan de slag met jouw Employee Experience Design. Hoe je dat aanpakt? Heleen vertelt.

Employee Experience Design

Een positieve employee experience creëer je niet zomaar. Daar is een ijzersterk design voor nodig. In zo’n ontwerp spelen cultuur, fysieke werkplek, leiderschap, technologie en employee journey een belangrijke rol. Het doel? Een gelukkige werkcultuur met een energieke werkplek, agile leiderschap en slimme technologie voor iedere fase van de employee journey. Om dat te bereiken moet je design empathisch, uniek, verrassend en simpel zijn. Kortom, een design op maat dus.

Aan de slag met de Employee Experience

In jouw design moeten je doel, visie, normen, waarden én doelgroep helder naar voren komen. Deze drie stappen helpen je daarbij:

  1. Ontdek: begrip leidt tot inzicht. Luister naar je medewerkers en ontdek het ‘echte probleem’. Wat heeft de medewerker nu nodig, wat denkt hij en wat wil hij?  Persona’s, gebaseerd op onderzoek en data, helpen je daarbij.
  2. Design: creatie leidt tot ideeën. Denk niet voor je doelgroep, maar met je doelgroep. Co-creëer samen de oplossing.
  3. Lever op: oplevering leidt tot werkelijkheid. Creëer een prototype voor je oplossing. Maar let op! Blijf leren en toetsen: maakt dit je medewerkers écht gelukkig?

COVID-19 Workforce Pulse

Reageren. Reflecteren. Versnellen. Gebruik de korte scan en zie hoe het met je medewerkers gaat. Blijf in contact en kom sneller & sterker terug na de crisis.

Meer informatie

7 Designfouten

Kleine waarschuwing vooraf. Dit zijn dé zeven veelgemaakte fouten in een Employee Experience Design:

  • Je wil te snel van het probleem naar de oplossing. Oplossing: neem de tijd om het onderliggende probleem te (h)erkennen.
  • Je start vanuit je eigen perspectief. Oplossing:  toets je ideeën aan jouw persona.
  • Je Employee Experience Design komt van HR. Oplossing: geef het design samen met je medewerkers vorm.
  • Experts denken voor je doelgroep. Oplossing: luister naar je medewerkers.
  • Je maakt geen onderscheid in impact en frequentie van ervaringen. Oplossing: maak onderscheid.
  • Je kopieert je design van andere organisaties. Oplossing: wees uniek.
  • Je design draait alleen om ‘fun’. Oplossing: maak impact.

Employee Experience tijdens COVID-19

Op dit moment geeft bijna vijftig procent (!) van de medewerkers aan dat hij de keuze om wel of niet bij het bedrijf te blijven, baseert op het gedrag van zijn werkgever tijdens deze crisis. We zeiden het al eerder: het is nu belangrijker dan ooit om aan de slag te gaan met een positieve employee experience. Organisaties die nu survival kits, bloemen, lunchpakketten, spullen om fijn thuis te kunnen werken en andere kleine attenties naar hun medewerkers sturen, snappen dat.

Een ‘beter’ normaal

Laten we nu met elkaar geen ‘nieuw normaal’, maar een ‘beter normaal’ creëren. Een toekomst waarin we niet alleen voor een veilige, maar ook voor een fijne en positieve werkomgeving gaan. Een omgeving waarin we écht luisteren naar elkaar. Zo maken wij van COVID-19 het beste wat Employee Experience Design ooit is overkomen. Doe jij mee?

Meer zien en lezen over Employee Experience Design?

Bedankt Heleen voor dit interessante webinar! Wil jij meer weten over Employee Experience Design, crisismanagement, leiderschap en goed werkgeverschap? Effectory host iedere week een gratis webinar over een onderwerp dat nu relevant is.

Webinar 9 juli - 14.00 uur - 5 insights on talent management for leaders - Wendy van Ierschot (CEO VIE People)

Op 9 juli om 14 uur praten we met Wendy van Ierschot (CEO VIE People) over 5 inzichten over talent management voor leiders.

Aanmelden