Cultuur in tijden van tegenslag

Hoe staat het ervoor met de cultuur van jouw organisatie? Voelt deze sterker aan dan ooit of vinden er veranderingen plaats? Want hoe doe je dat eigenlijk, goed omgaan met een veranderende cultuur in tijden van tegenslag?

Cultuur in tijden van tegenslag

Ontwikkeling van een (organisatie)cultuur

Effectory vroeg het aan Ricardo Troiano, Global Head of Change and Organisational Effectiveness bij Syngenta, een internationaal en toonaangevend landbouwbedrijf. Een (organisatie)cultuur wordt gevormd door gedragspatronen die worden aangemoedigd, ontmoedigd of getolereerd door mensen en ‘systemen’ na verloop van tijd. Om een cultuur, een aangeleerd patroon, te veranderen, is dan ook tijd nodig, zegt Ricardo Troiano. De Corona-crisis werkt echter als een versneller, ook voor cultuurveranderingen. Hoe ga je daar als organisatie goed mee om? Ricardo Troiano vertelt.

Be-Do-Have model

Een cultuur vormt zich rondom drie essentiële pijlers, die in het Be-Do-Have model heel mooi naar voren komen:

  • Be (geloof): waar gelooft jouw organisatie in? Wat zijn de normen, waarden en attitude van je leiders en medewerkers? Deze ‘pijler’ is onzichtbaar voor buitenstaanders.
  • Do (gedrag): de bovenstaande overtuigingen sturen een bepaald gedrag aan. Deze ‘pijler’ is zichtbaar.
  • Have (resultaat): uit de bovenstaande gedragingen komen resultaten voort. Deze ‘pijler’ is meetbaar.

Een voorbeeld ter illustratie. Syngenta streeft naar het resultaat (Have) ‘klantgerichtheid’. Dat doet Syngenta met de gedragingen (Do): nieuwsgierigheid, experimenteren, empowerment, verantwoordelijkheid en urgentie. Waarom? Vanuit de onderliggende overtuiging (Be) dat het succes van de klant, het succes van Syngenta bepaalt.

Crisis: bedreiging of kans?

Een tegenslag, zoals de Corona-crisis, kan de cultuur van je organisatie bedreigen. Er vinden immers plotseling allerlei veranderingen plaats. Veranderingen die jouw organisatie tegelijkertijd een kans bieden. Een kans om te leren van je tegenslagen en te veranderen in de diepste kern van jouw cultuur. Wat deed je anders? Hoe reageerden je medewerkers, aandeelhouders en klanten? En wat werkte wel en wat werkte niet? Al deze lessen helpen jouw organisatie het in de toekomst (nog) beter te doen.

Stop, reageer en leer!

Holocaust-overlever Viktor Frankl zei ooit: “Tussen stimulus en respons ligt een ruimte. In die ruimte ligt onze vrijheid en onze kracht om onze respons te kiezen. In onze respons liggen onze groei en ons geluk besloten.” Mijn advies in crisistijd? Gebruik deze ruimte, stop, reageer en leer. Betrek je medewerkers en luister écht naar hen. Hoe gaat het met ze? Hoe gaan zij met deze situatie om? Hoe kun jij jouw medewerkers helpen? En hoe leren jullie samen van deze tegenslag?

Blijf in contact, ongeacht de afstand: COVID-19 Workforce Pulse

Gebruik de korte scan om te zien hoe het met je medewerkers gaat. Blijf in contact, kom sneller & sterker terug na de crisis. Reageren. Reflecteren. Versnellen.

Meer informatie

Klaar voor de toekomst

Nog een mooie quote, dit keer van David Bowie: “Morgen behoort tot degenen die het kunnen horen aankomen.” Als jij vandaag met aandacht luistert, pluk jij daar morgen de vruchten van. Dit is de tijd voor verandering, omdat onze overtuigingen wankelen. Neem de term ‘productiviteit’. Wat betekent dat eigenlijk? Draait productiviteit om het aantal uren dat we spenderen op kantoor of om het resultaat? Die term is nu, meer dan ooit, aan discussie onderhevig. Net zoals de overtuiging ‘thuiswerken, werkt niet’. Nu werken we ineens massaal thuis! In tijden van crisis veranderen onze overtuigingen. En dat brengt, volgens het Be-Do-Have model, in de toekomst nieuwe gedragingen met zich mee. Ons normaal wordt het ‘nieuwe normaal’.

3 gouden tips voor het verbeteren van je organisatiecultuur

Tot slot, een korte samenvatting met drie gouden tips:

  • Gebruik de lessen uit het verleden: leer van je successen, maar ook van je mislukkingen.
  • Luister om te begrijpen: wees nieuwsgierig, oordeel niet, betrek je medewerkers en luister écht.
  • En tot slot: gebruik de opgedane kennis om de toekomst van je organisatie beter vorm te geven. Sta open voor veranderingen in je overtuigingen en kies voor nieuw gedrag.  

Meer zien en lezen over organisatiecultuur?

Bedankt Ricardo voor dit interessante webinar! Wil jij meer weten over cultuur, crisismanagement, leiderschap en goed werkgeverschap? Effectory host iedere week een gratis webinar over een onderwerp dat nu relevant is.

Webinar 1 oktober: Technological unemployment: What’s next?

In dit Engelstalige webinar 'Technological unemployment: What’s next?' gaan we in gesprek over the toekomst van werk en banen met Tjahny Bercx - CHRO Leaseplan.

Aanmelden