De 3 belangrijkste aspecten van een succesvol onboarding programma

Veel mensen die werkzaam zijn in HR zullen dit herkennen: je hebt veel tijd, inspanningen en geld besteed aan het vinden van de juiste kandidaat voor een functie. Eindelijk is de dag aangebroken waarop hij gaat beginnen. Alles lijkt goed te gaan, maar toch kom je er na een paar maanden achter dat het niet werkt. Dat is jammer! En zonde van de inspanningen van beide kanten. Het selecteren van de juiste kandidaat is lastig, maar het integreren en behouden van nieuwe medewerkers blijkt nóg moeilijker.

De 3 belangrijkste aspecten van een succesvol onboarding programma

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers zo snel mogelijk goed zijn ingewerkt en geïntegreerd? 

Succesvol instromen is essentieel in een wereld waarin talent een keuze heeft en regelmatig van baan wisselt. Het is bovendien de eerste fase in de employee journey van een medewerker. Als organisatie wil je dat de employee experience direct goed begint.

Wat is een onboarding programma?

Onboarding (instromen) is het proces waarin nieuwe medewerkers kennis krijgen over hun rol, hun team en de organisatie. Met als doel dat zij zich onderdeel gaan voelen van de organisatie en een actieve bijdrage leveren. Met andere woorden: instromen is het proces waarin 'nieuwkomers' begeleid worden tot geïntegreerde, bevlogen en productieve medewerkers. Het start op het moment dat de organisatie 'ja' zegt tegen een sollicitant en stopt wanneer de nieuwe medewerker volledig ingewerkt is. Dit kan soms wel tot 8 maanden duren.

Whitepaper: Verbeter je employee experience in 3 stappen

De employee experience is de nieuwste trend op HR gebied. In dit whitepaper vertellen we je er graag meer over.

Downloaden

Wat levert een goed gestroomlijnd instroomproces je organisatie op?

Een solide onboarding proces heeft een positief effect heeft op de tevredenheid, bevlogenheid en prestaties van nieuwe medewerkers. De negatieve effecten van ineffectief instromen:

  • 5% van de nieuwe medewerkers stopt direct na een eerste rampzalige dag.
  • 20% van het verloop vindt plaats binnen de eerste 45 dagen.
  • Bijna één op de drie nieuwe medewerkers, verlaat de organisatie (vrijwillig of onvrijwillig) voor het einde van het eerste jaar.

Een goed instroomproces leidt tot snellere integratie en lagere verloopkosten. Het vervangen van medewerkers kost organisaties tussen de 50% tot 150% van het jaarsalaris van de vertrekkende medewerker. Succesvol instromen heeft bovendien een positief effect op employer branding. In de eerste weken van een nieuwe baan vragen vrienden, familie en oud-collega's ongetwijfeld hoe het bevalt bij een nieuwe werkgever. Als organisatie wil je dat deze eerste indruk goed is, zodat medewerkers positief over je praten.

Het resultaat?

  • Een positief effect op employer branding; maak ambassadeurs van je medewerkers
  • Je bent als organisatie aantrekkelijker voor talent
  • Je helpt nieuwe medewerkers snel bij te dragen aan organisatiesucces
  • Herken op tijd de signalen van vroegtijdig verloop
  • Je krijgt inzicht in de effectiviteit van je instroombeleid

Medewerkersonderzoek op de planning? 7 tips om over na te denken

Staat er een medewerkersonderzoek bij je op de planning of ga je binnenkort op een andere manier aan de slag met feedback van je medewerkers?

Downloaden

De 3 belangrijkste elementen van succesvol instromen

Onboarding programma's kunnen per organisatie verschillen, afhankelijk van bijvoorbeeld organisatiegrootte en cultuur. Of een instroomprogramma succesvol is, verschilt dus ook per organisatie. Wij onderscheiden drie hoofdelementen voor succesvol instromen:

  • Operationeel: zorg ervoor dat nieuwe medewerkers over de juiste materialen en kennis (zoals rolduidelijkheid en bedrijfsjargon) beschikken om hun werk goed te kunnen doen.
  • Sociaal: zorg ervoor dat nieuwe medewerkers zich welkom voelen, waardevolle relaties opbouwen met collega's en leidinggevende en zich onderdeel voelen van de organisatie.
  • Strategisch: zorg ervoor dat nieuwkomers de organisatie kennen (structuur, visie, missie, doelen, belangrijkste ontwikkelingen, cultuur) en zich hiermee kunnen identificeren.

Hoe onderzoek je het succes van je instroomproces?

Een instroomonderzoek helpt organisaties de effectiviteit van hun instroomproces te toetsen. Het instroomonderzoek van Effectory meet het succes van instromen 10 tot 25 dagen na de start van nieuwe medewerkers in je organisatie. Zo kun je bij de start van de werkzaamheden snel signalen van vroegtijdig verloop oppikken. Hier kun je dan gericht op inspelen en zo vergroot je de kans dat een medewerker voor een langere periode bij je blijft.

Instroomonderzoek

Onderzoek naar een effectieve instroom van nieuw talent. Dé route naar productieve en bevlogen medewerkers!

bekijk nu