De weg naar goed werkgeverschap

Goed werkgeverschap... Waarom lees en hoor je bij Effectory zoveel over goed werkgeverschap? Wat houdt goed werkgeverschap in en wat levert het op? In deze blog neem ik je mee in het gedachtengoed van Effectory.

De weg naar goed werkgeverschap

De rol van Effectory bij goed werkgeverschap

Effectory wil goed werkgeverschap stimuleren. We helpen het liefst zoveel mogelijk organisaties om een goede werkgever te worden. We geloven dat goed werkgeverschap het leef- en werkklimaat in Nederland en daarbuiten kan verbeteren. Dat het een voorwaarde voor succes is als organisaties goed in contact staan met hun medewerkers. Organisatie hoeven niet ver te zoeken hoe ze een goede werkgever kunnen worden, want de ideeën daarvoor zitten bij de medewerkers zelf. We hebben het dan niet over de ideeën voor een betere koffieautomaat of meer salaris, maar juist over ideeën die de eigen medewerkers hebben over wat er efficiënter en klantgerichter kan en waar potentie voor verbetering zit. Want wie weten er nu beter wat er sneller, slimmer en beter kan dan je eigen medewerkers?

Het ultieme doel: duurzaam organisatiesucces

Goed werkgeverschap is voor elke organisatie anders in te vullen. Er is niet één succesformule die helpt om een goede werkgever te zijn. Wel zien we dat duurzaam organisatiesucces de uitkomst is van goed werkgeverschap. En dat het voor organisaties belangrijk is om te werken aan 'het duurzame' daarvan. Niet alleen focussen op de kwartaalcijfers en korte termijn winst. Juist kijken naar de lange termijn, de bijdrage van de organisatie aan de maatschappij en wat het bestaansrecht is van de organisatie. Dit is zowel voor profit als non-profit organisaties cruciaal.

Het geheim van succesvolle organisaties

Goed werkgeverschap & goed werknemerschap

Goed werkgeverschap gaat gepaard met goed werknemerschap. Goed werkgeverschap wil zeggen dat een werkgever zich inzet om randvoorwaarden te scheppen waardoor medewerkers goed kunnen presteren. Denk dan aan basiszekerheden zoals arbeidsvoorwaarden en beloning, de werkomgeving en veiligheid van medewerkers. Goed werknemerschap houdt in dat een medewerker positief en energiek in de organisatie staat. Denk aan zaken als bevlogenheid, betrokkenheid, veranderingsbereidheid, fitheid en productiviteit. Om tot de optimale balans van goed werknemerschap en goed werkgeverschap te komen is inzicht vereist in wat er binnen de organisatie speelt. Hoe tevreden zijn de medewerkers? Maar ook: hoe gedreven zijn ze? Dit brengen we in kaart.

Een podium voor de Beste Werkgevers van Nederland

Elk jaar presenteert Effectory, in samenwerking met Intermediair, een lijst met de 100 Beste Werkgevers in Nederland. We geven graag de organisaties met de hoogste Beste Werkgevers Score een podium, zodat zij weer andere organisaties inspireren om ook aan goed werkgeverschap te werken. Er is nog een groot voordeel van goed werkgeverschap: naast duurzaam organisatiesucces helpt het ook om de beste werknemers aan te trekken en te behouden.

» De grootste en meest betrouwbare lijst van de beste werkplekken in Nederland

Hulp bij de weg naar goed werkgeverschap

Het is onze missie om organisaties te helpen om een betere werkgever te worden. We willen ze laten inzien dat goed werkgeverschap op vele fronten positief is voor de organisatie. Niet alleen voor de medewerkers, maar ook voor het eindresultaat. Om organisaties te helpen op de weg naar goed werkgeverschap proberen we op allerlei manieren de juiste feedback en ideeën van medewerkers te vragen op het juiste moment. Vervolgens deze feedback en ideeën terug te koppelen aan de juiste personen of teams die er mee aan de slag kunnen. Ook dit is voor elke organisatie anders. Voor elke fase waar je organisatie zich in bevindt, kunnen we passende oplossingen aanbieden.

Medewerkersonderzoek beweegt mee

Je wilt als organisatie die informatie naar boven krijgen waar je direct mee aan de slag kunt. Effectory biedt vrijwel onbegrensde mogelijkheden op het gebied van medewerkersonderzoek. Samen bekijken we welke informatie gewenst is en welke vorm en frequentie van onderzoek daarbij past.

  • Wil je één keer per jaar een volledige doorlichting van de organisatie?
  • Wil je meer frequent vinger aan de pols houden?
  • Of wil je teams zelf laten beslissen wanneer én wat ze willen meten?

Lees meer over het flexibele medewerkersonderzoek