DEEN Supermarkten is Beste Werkgever in de branche ‘Groot- en detailhandel’

DEEN Supermarkten is Beste Werkgever in de branche ‘Groot- en detailhandel’

DEEN Supermarkten is uitgeroepen tot de Beste Werkgever in de branche ‘Groot- en detailhandel’. De supermarktketen kreeg de prijs op 6 oktober uitgereikt tijdens het Beste Werkgevers Event in Theater Amsterdam. De verkiezing, jaarlijks gehouden door Effectory en Intermediair, leverde nog meer winnaars in andere branches en eervolle vermeldingen op.

Top 3

Met een Beste Werkgevers Score van 7,5 is DEEN Supermarkten de hoogst scorende organisatie in de branche ‘Groot- en detailhandel’. vanHaren Schoenen en Sligro Food Group konden beiden met een 7,3 nét niet tippen aan DEEN Supermarkten. Ter illustratie, het landelijk gemiddelde ligt op een 6,9.

Winnaar

DEEN Supermarkten heeft 70 filialen die voornamelijk verspreid zijn over Noord-Holland en Flevoland. Wekelijks worden er 800.000 klanten bediend. Klantvriendelijkheid staat hoog in het vaandel, en daarom wordt er veel aandacht besteed aan opleidingen en trainingen. Medewerkers geven aan dat ze trots zijn om voor de supermarktketen te werken. De sterke familiecultuur maakt werken bij DEEN Supermarkten anders dan bij andere groot- en detailhandels. En dat is knap aangezien er ruim 8.000 medewerkers in dienst zijn.

Hoge bevlogenheid én betrokkenheid bij de Beste Werkgevers

Bij de Beste Werkgevers is 39,6% van de medewerkers bevlogen en betrokken, tegenover 31,5% bij andere organisaties. Medewerkers die bevlogen én betrokken zijn, hebben zowel hart voor hun werk als voor de organisatie. Zij zetten zich continu in om de organisatie te verbeteren.

Geheim van goed werkgeverschap

Écht succesvolle organisaties verschillen op een belangrijk punt van hun concurrenten, zeggen Guido Heezen (directeur van Effectory) en Sander van den Hout (directeur van onder meer Intermediair). ‘Deze organisaties hebben de moed om hun medewerkers serieus te nemen. In veel organisaties wordt een idee in de top bedacht en naar beneden doorgedrukt. De meest succesvolle bedrijven blijken het allemaal andersom te doen: zij kijken welke ideeën er op de werkvloer leven. Dat is niet moeilijk om te doen, maar het vraagt wel om een andere manier van kijken. En het levert je zóveel op. Stel je voor dat je 1000 medewerkers hebt: wil je dan een innovatieafdeling van 5 mensen en 995 uitvoerders, of wil je dat ál je medewerkers naar buiten kijken en meedenken wat er moet gebeuren? Natuurlijk ben je slagvaardiger en wendbaarder wanneer je naar je mensen luistert. Goede werkgevers durven de collectieve intelligentie uit te nodigen en vervolgens te gebruiken.’

Beste Werkgeversonderzoek 2015

Het Beste Werkgeversonderzoek is dit jaar voor de vijftiende keer uitgevoerd, met als doel om goed werkgeverschap een podium te geven. Aan het onderzoek namen 347 organisaties deel en in totaal beoordeelden 201.029 medewerkers hun werkgever. De positie op de ranglijst is gebaseerd op het oordeel van de eigen medewerkers. Lees hier meer over het Beste Werkgeversonderzoek. Meer informatie over de winnaars en geheimen van goed werkgeverschap is te vinden in het volledig gerestylde Beste Werkgevers Magazine 2015