Dit betekent écht luisteren voor het succes van jouw organisatie

Luisteren naar je medewerkers. Waarom is dat, juist in een crisis, zó ontzettend belangrijk?

Dit betekent écht luisteren voor het succes van jouw organisatie

Merel van der Lei, Chief Product Officer bij Effectory, gaf het antwoord in een recent webinar in het Effectory HRLab. Zij vertelt je alles over ‘Continuous Employee Listening’ en het luisterlandschap. Wat is het en hoe zet je het in voor het succes van jouw organisatie? Lees het in onderstaand artikel.

Liever kijken en luisteren? Kijk de video met de opname van het webinar!

Liever kijken en luisteren? Kijk de video met de opname van het webinar!

Continuous Employee Listening’: het klinkt mooi en modern, maar wat betekent het eigenlijk? En nog belangrijker: wat heb je eraan? De term staat voor ‘het hebben van de middelen om op elk moment en van iedereen feedback te kunnen krijgen over belangrijke onderwerpen binnen jouw organisatie’. Niet alleen om te luisteren, maar ook om te leren én te handelen. Durven veranderen dus. En dat is belangrijk, want om als organisatie met de wereld mee te groeien, moet je agile (wendbaar) zijn.

Werk agile

Feit: de wereld verandert continue. Vraag: beweegt jouw organisatie voldoende mee? Om succesvol te zijn en succesvol te blijven, moet jouw organisatie zich aan bepaalde dynamieken, zoals bijvoorbeeld Corona, aan kunnen passen. Dat werkt alleen als je medewerkers ‘meedoen’, of ook wel: betrokken zijn. Wist je dat het aanpassingsvermogen van betrokken medewerkers 30 procent hoger is dan van niet betrokken medewerkers? Kortom: zonder betrokken medewerkers ook geen agile organisatie.

Luister, leer en handel

Hoe je die betrokkenheid creëert? Met ‘Continuous Employee Listening’. Dat betekent overigens niet dat je jouw medewerkers continue vragenlijsten moet voorschotelen. Nee, het betekent dat jij over de middelen beschikt om op ieder moment waardevolle feedback op te kunnen halen. Bijvoorbeeld met een onboarding enquête, een teamonderzoek of een exit-vragenlijst. Daarbij draait het niet alleen om het luisteren, maar ook om het leren en handelen. Hoor écht wat mensen zeggen, stop en doe er iets aan. Verander, verbeter en creëer betrokkenheid.  

Stel de juiste vragen

De juiste luisterstrategie draait om het stellen van de juiste vragen. Hoe haal je sneller het beste uit je nieuwe medewerkers? Wat beïnvloedt een hogere of betere prestatie van je huidige medewerkers? En wat zorgt ervoor dat medewerkers die goed presteren langer voor je blijven werken? Als jij de juiste vragen stelt, luistert én handelt, leidt dat tot medewerkers die meer betrokken zijn, harder voor je werken en langer bij je blijven.

Creëer een luisterlandschap

Klinkt goed, maar hoe creëer je zo’n luisterlandschap? Dat doe je met drie elementen en op drie niveaus.

Drie elementen:

  1. Continue toegang: jij moet, op elk moment, kunnen luisteren en feedback op kunnen halen.
  2. Relevantie: jij moet, aan iedereen, de juiste vragen kunnen stellen.
  3. Volwassenheid: jouw organisatie heeft de ervaring, prioriteit en middelen in huis om ook écht iets te doen met de feedback (Effectory kan hierbij helpen).

Drie niveaus:

  1. Centraal: deze vragen gaan over de alignement van jouw organisatie.
  2. Lokaal: deze vragen zijn meer toegespitst, bijvoorbeeld op een team of onderwerp.
  3. Rondom een gebeurtenis: deze vragen gaan over een bepaalde (tijdelijke) gebeurtenis, zoals een fusie of Corona

Geen excuses; tijd om écht te luisteren naar je medewerkers: COVID-19 Workforce Pulse

Gebruik de korte scan om te zien hoe het met je medewerkers gaat. Blijf in contact, ongeacht de afstand. Luisteren naar medewerkers is belangrijker dan ooit!

Meer informatie

Ga voor meer succes

Wanneer jij écht luistert naar jouw mensen plukt jouw organisatie daar de vruchten van. Organisaties die snel reageren op wat er om hen heen gebeurt dankzij ‘Continuous Employee Listening’ profiteren van:

  • Medewerkers die efficiënter werken (21 procent) en meer betrokken zijn (22 procent).
  • Medewerkers die minder snel geneigd zijn om van bedrijf te switchen (18 procent) én minder fouten maken (15 procent).
  • En 31 procent meer alignement: je houdt je medewerkers aan boord én op koers

Meer zien en lezen over écht luisteren naar je medewerkers?

Wil jij meer weten over Continuous Employee Listening, crisismanagement, leiderschap en goed werkgeverschap? Effectory host iedere maand een gratis webinar over een onderwerp dat nu relevant is.

Webinar 3 december - Richard Sutton - How To Future Proof Your Organization Through Inspirational Leadership (Engelstalig)

In dit Engelstalige webinar gaat host Arjen Swank (Engagement specialist Effectory) in gesprek met Richard Sutton (Health Performance Speaker).

Aanmelden