Door de voordeur naar binnen, door de achterdeur naar buiten

Door de voordeur naar binnen, door de achterdeur naar buiten. Medewerkers die net zo snel gaan als komen. Dat is wat je als organisatie wilt voorkomen. Juist nu moeten bedrijven hier extra voor waken. De economie trekt weer aan en de werkloosheid neemt af, waardoor er meer krapte op de arbeidsmarkt ontstaat. Medewerkers ruiken hun kans en kijken om zich heen. Wil je goede medewerkers behouden, werk dan aan de loyaliteit van je medewerkers, verklaart Effectory, marktleider in medewerkersonderzoek.

In een krappe arbeidsmarkt is het moeilijker om de juiste mensen te vinden. Iets wat organisaties ook in de jaren '90 ondervonden. Ook medewerkers die eigenlijk wel goed zitten gaan uit nieuwsgierigheid weer om zich heen kijken. De wet van vraag en aanbod regeert. Zij zien hun kans schoon. 'Als het gras groener is bij de buren, waarom zou je daar dan niet voor gaan? Dat klinkt heel logisch, maar voor organisaties is het funest wanneer medewerkers zo makkelijk denken,' aldus Marc Sijtstra, directeur van Effectory.

Er wordt veel tijd, energie en geld geïnvesteerd om medewerkers optimaal te laten presteren.
'Prima wanneer deze investeringen nog lange tijd ten goede van de organisatie komen, maar weggegooid geld wanneer medewerkers de organisatie net zo snel weer verlaten. Denk bijvoorbeeld aan de high-potentials voor wie er uitgebreide management development programma's zijn. Dit kost je snel tienduizenden euro's per persoon. Het is pure kapitaalvernietiging wanneer zij net zo hard weer door de achterdeur verdwijnen,' verklaart Marc Sijtstra.

'Loyaliteit is in HR-land een hot issue. Goede mensen wil je behouden. Je hebt liever één goede manager waar je tien jaar in investeert, dan tien jaar achter elkaar een nieuwe manager. Dat is slecht voor de continuïteit van je organisatie en denk daarnaast eens aan de kosten die je maakt voor werving en selectie,' vervolgt Sijtstra.

Gelukkig bestaat dit besef al bij veel organisaties. Van de vele honderden organisaties voor wie Effectory medewerkersonderzoeken uitvoert, meten steeds meer organisaties ook de loyaliteit en betrokkenheid van hun medewerkers.

Betrokken medewerkers zijn loyaal en blijven bij een organisatie omdat zij dat écht willen. Zij leveren vaak extra inspanningen, wat ten goede komt aan de productiviteit en daarmee de prestaties van de organisatie. 'Organisaties halen meer rendement uit loyale medewerkers. Dit zijn de medewerkers die je wilt houden. Wees alert en speel tijdig in op de krapper wordende arbeidsmarkt, zodat je niet voor verrassingen komt te staan, ' aldus Marc Sijtstra.

Uit landelijke cijfers van de Nationale Tevredenheidsindex® van Effectory blijkt gedurende 2002 en 2003 een groeiend aantal medewerkers vast te houden aan hun huidige baan. Eind 2003 is een hoogtepunt bereikt. Toen gaf ruim 80% van de Nederlandse medewerkers aan honkvast te zijn.

Inmiddels heeft zich een dalende trend ingezet. 'Nederlanders krijgen weer meer vertrouwen in de economie. De arbeidsmarkt roept en de stoelendans kan weer beginnen. Wil je de achterdeur dicht houden en goede medewerkers behouden, zorg dan dat je inzicht krijgt in hun motivatie, betrokkenheid en loyaliteit,' besluit Sijtstra.