Een spannend besluit in juni

Zojuist zijn bij ons acht nieuwe talenten gestart. ‘Het voelde een beetje onwerkelijk’, vertelde één me in vertrouwen. Ze had eigenlijk een telefoontje verwacht, eind augustus. Dat iemand haar zou bellen om te zeggen: ‘Het gaat toch niet door, in september, je snapt vast wel waarom.’

Een spannend besluit in juni

Inderdaad, ook onze omzet kelderde dit tweede kwartaal, met bijna vijftig procent. Er kwam een vacaturestop. Die hieven we in juni weer op. Niet omdat het plotseling zo goed ging. In de maanden daarvoor hadden we wereldwijd bij zo’n driehonderd organisaties pulse surveys uitgevoerd. We hadden het wel druk gehad, maar er geen cent mee verdiend. Die hoogfrequente metingen waren voor iedereen gratis.

Elke organisatie kon er snel mee ontdekken hoe het met hun teams, leidinggevenden en professionals ging. Of ze nu in de zorg werkten, of plotseling vanuit huis. Ze leerden met de COVID-19 Workforce Pulse onmiddellijk wat ze moesten doen om de productiviteit van hun teams en medewerkers op peil te houden. Organisaties die nog nooit een medewerkersonderzoek hadden gedaan, ontdekten ineens de kracht van Employee Listening: een integrale aanpak voor het ophalen en inzetten van feedback van medewerkers gedurende hun hele ‘Employee Experience’. Bestaande klanten begrepen nog beter hoe belangrijk continu luisteren is. 

Blijf in contact, ongeacht de afstand: COVID-19 Workforce Pulse

Gebruik de korte scan om te zien hoe het met je medewerkers gaat. Blijf in contact, kom sneller & sterker terug na de crisis. Reageren. Reflecteren. Versnellen.

Meer informatie

Het belang van continu luisteren

We zagen een mentaliteitsverandering voor onze ogen plaatsvinden. Uit meta-analyses van de COVID-19 pulses zagen we dat goed crisismanagement cruciaal is voor de productiviteit van medewerkers. En ook dat zo’n zestig procent een grotere kans op burn-out heeft door de coronacrisis. In juni begrepen we dat er iets groots te gebeuren stond en dat we op de ingeslagen weg door moesten gaan. 

Onze overtuiging groeide dat goed luisteren naar je medewerkers na de zomer alleen nog maar essentiëler zou worden. Zowel de bevlogenheid als productiviteit van medewerkers zwakte bij veel organisaties af, bleek uit onze metingen. Dat het onduidelijk is hoe lang deze situatie voortduurt, maakt dat alleen maar erger. Medewerkers willen gehoord en serieus genomen worden. Organisaties die in paniek alleen maar dingen over medewerkers blijven uitstorten, gaan het meest last krijgen van een afzwakkende motivatie. We beseften dat we voor hen een oplossing in huis hadden. We zagen aankomen dat we het in de herfst ineens druk zouden kunnen krijgen. Daarop wilden we ons voorbereiden. Dus gingen we op zoek naar nieuwe mensen. 

Checklist: 5 tips voor de reboarding van medewerkers

Werken jouw medewerkers nog steeds thuis of alweer op kantoor? Of een combinatie van beide? Graag delen we praktische tips voor de reboarding van medewerkers.

Download

Geen overhaaste beslissingen

Gelukkig zijn we conservatief gefinancierd en kunnen we onze eigen beslissingen nemen. In tijden van crisis moet je het hoofd koel houden en de rust bewaren. Alleen heeft helaas niet elke organisatie de luxe om te handelen vanuit het besef dat betrokken en bevlogen medewerkers de sleutel zijn tot duurzaam organisatiesucces. Toch proberen we vanaf eind maart organisaties te waarschuwen om niet vanuit blinde paniek overhaaste beslissingen te nemen

Employee listening is een blijvertje

De mentaliteitsverandering is aan het doorzetten. We schrijven inmiddels september. De vraag naar Employee Listening trekt sterk aan. Trouwe klanten willen weten wat er speelt bij hun mensen. Nieuwe gratis-covid-pulse-klanten blijven ons trouw. Nog andere melden zich voor het eerst. Ze zitten nu met hun handen in het haar, omdat ze volledig missen hoe hun medewerkers in de wedstrijd zitten. Ze zien hen nauwelijks, weten niet hoe productief ze zijn en wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Niet alleen de vraag naar kortcyclisch onderzoek stijgt, ook de vraag naar andere feedbackoplossingen binnen ons platform. We hebben het in juni goed gezien. 

Anticyclisch investeren loont

In de zomer begonnen al vijf nieuwe medewerkers. Dinsdagochtend 1 september liepen er opnieuw acht nieuwe medewerkers ons pand in. Ook al is de kantoorbezetting vanwege thuiswerken slechts 35 procent, elk van die acht ontmoet deze week fysiek een aantal nieuwe collega’s. Onze onboarding programma’s laten we full force doorgaan. Ook krijgt iedereen een buddy, die hem of haar off- en online wegwijs maakt in onze wereld van werk.

Juist door nu anticyclisch te handelen, kun je een enorm verschil maken. Deze acht mensen zijn hyper gemotiveerd. Ze zijn aangekomen in een tijd dat er bijna overal ontslagen vallen. Het zijn niet de eersten de besten, we hebben de krenten uit de pap kunnen halen. En ze bevinden zich in goed en stimulerend gezelschap. Ik kan het zien: we gaan samen nog veel betekenen voor elke organisatie die oog heeft voor medewerkers en goed naar ze wil luisteren om duurzaam succesvol te blijven.

Webinar 1 oktober: Technological unemployment: What’s next?

In dit Engelstalige webinar 'Technological unemployment: What’s next?' gaan we in gesprek over the toekomst van werk en banen met Tjahny Bercx - CHRO Leaseplan.

Aanmelden