Facility manager in de ban van hospitality

Hospitality. Facility managers kunnen niet meer om deze term heen. Steeds meer organisaties kiezen voor hospitality als uitgangspunt in hun beleid. Dit komt mede door de intrede van ‘het nieuwe werken’, waarbij het niet meer vanzelfsprekend is dat alle medewerkers binnen een organisatie fysiek aanwezig zijn. De facility manager speelt hierin een belangrijke rol. Niet alleen externe klanten behoren gastvrij ontvangen te worden, maar ook de eigen medewerkers verdienen op kantoor een hoog serviceniveau.

Het nieuwe werken

Het nieuwe werken is een term die steeds vaker valt. Flexibel werken - waar en wanneer een medewerker wil – is een uitdaging voor zowel de hr-manager, de it-manager als de facility manager. Bernard Drion, lector Facility Management en directeur bij Hospitality Consultants in Amersfoort, omschrijft de uitdaging voor de facility manager als volgt: "De grootste uitdaging wordt het in stand houden van het DNA van de organisatie; de waarden, missie en cultuur. Medewerkers hebben eigenlijk geen reden meer om naar de organisatie te komen. Om het ontmoeten te stimuleren – wat nodig is om die waarden, missie en cultuur door de medewerkers te laten beleven – is gastheerschap hét middel. Een locatie creëren – een ontmoetingsplek – waar medewerkers graag vertoeven, is essentieel. Dat kan gerealiseerd worden door een prachtig gebouw en een aangenaam interieur. Ook zal een uitstekende dienstverlening – zoals catering en koffievoorziening – een grote rol spelen."1 Is uw facilitaire dienst klaar voor deze hospitalityslag?

Feedback van interne klanten

Met het nieuwe werken in het vooruitzicht, wordt de feedback van interne klanten steeds belangrijker. Het intern klantenonderzoek van Effectory ondersteunt facility managers in deze uitdaging en zorgt dat klantgerichtheid ook prioriteit wordt voor interne afdelingen. Effectory heeft de overtuiging dat organisaties die in goed contact staan met hun eigen medewerkers en klanten, beter presteren. Om goed te kunnen inspelen op de veranderingen en eventuele knelpunten, levert Effectory gerichte feedback vanuit uw interne klanten. Zo weet u precies wat er speelt en kunt u handig inspelen op wensen en verwachtingen van interne klanten. U signaleert klachten en kansen, die ook voor de hr-manager en it-manager interessant kunnen zijn. Bovendien geven de resultaten u een duidelijk inzicht in prioriteiten en krijgt u de juiste management informatie. U krijgt handvatten hoe u de effectiviteit, efficiëntie en klantgerichtheid kunt verbeteren. Lees meer op www.effectory.nl/Intern-klantenonderzoek.

________________________
1Bron: Facto Magazine, Nr. 3 maart 2010, pagina 22.