Ga met je medewerkers in gesprek in tijden van crisis!

Geertje van Beelen

Je hoort het tegenwoordig veel; organisaties die een groot aantal medewerkers moeten ontslaan in tijden van crisis. Er moet bezuinigd worden en medewerkers kosten nou eenmaal het meest. Veel medewerkers zijn onzeker over hun baan. Deze baanonzekerheid zorgt voor spanning. Medewerkers voelen zich niet op hun gemak en dit zie je terug in de manier waarop zij hun werk uitvoeren. Zij gaan voorzichtig te werk, voelen extra werkdruk en durven vaak goede ideeën niet te uiten. Zonde, want op deze manier verliezen medewerkers hun bevlogenheid én betrokkenheid bij de organisatie. Zij presteren niet meer optimaal en de organisatie benut niet de volledige bijdrage van een medewerker aan de organisatie. Vanuit het commerciële oogpunt van de organisatie is dit een zeer cruciaal punt. Zeker wanneer de organisatie zich in crisistijd bevindt!

Stiekeme risico’s

Medewerkers die zich onzeker voelen houden zich strikt aan de regels, zij willen immers geen risico lopen. Misschien denkt u: “Dit is toch juist een goede ontwikkeling?” Mis! Deze onzekere medewerkers doen misschien precies wat er van hen verwacht wordt maar zullen zeker geen stapje extra zetten. Ze voelen zich niet betrokken en gaan op een teruggetrokken manier te werk. Goede, innovatieve ideeën gaan verloren en de energie op de werkvloer verdwijnt. Gevaarlijk, zeker wanneer u als directie dit niet snel genoeg in de gaten hebt. Hoe langer de situatie voortduurt, hoe groter het negatieve effect op het presteren van de organisatie.

“Door in gesprek te gaan met uw medewerkers komt u er achter wat er in de hoofden van uw medewerkers omgaat”

Ga in gesprek!

Door in gesprek te gaan met uw medewerkers komt u er achter wat er in de hoofden van uw medewerkers omgaat. “Wat speelt er nou écht op de werkvloer?” Medewerkers zelf weten dit immers het beste. Wanneer je als organisatie in gesprek gaat met medewerkers voelen zij zich gehoord en gewaardeerd, waardoor zij beter presteren.  Medewerkers denken graag met u mee en hebben waardevolle ideeën. Ideeën waar u als directie of leidinggevende misschien nooit over na gedacht had.

Sociale innovatie: de verbetering van binnenuit

Betrokkenheid en bevlogenheidLaat zien dat u betrokken bent met uw medewerkers door het gesprek met hen aan te gaan. U haalt de bevlogen en betrokken medewerkers in de organisatie er gemakkelijk uit. Een bevlogen medewerker gaat vol enthousiasme voor de organisatie aan het werk. Hij/ zij haalt het beste uit zichzelf waardoor hij betere resultaten boekt. Bovendien kan een bevlogen medewerker andere medewerkers met zijn of haar enthousiasme in bevlogenheid aansteken!

Belangrijk is dat bevlogen medewerkers hun bevlogenheid niet onderweg verliezen, dit is van groot belang voor de organisatie. Bevlogen medewerkers kosten niets extra’s maar leveren wel meer op!

Bevlogenheid verhogen in 3 concrete stappen

Investering op korte termijn, winst op lange termijn

Het gesprek aan gaan met medewerkers is een investering op de korte termijn, maar winst voor de lange termijn. Start een continue dialoog op met uw medewerkers over wat er slimmer, handiger en beter kan en ervaar wat dit met de bevlogenheid en betrokkenheid binnen uw organisatie doet. Zo weet u welke successen u met uw medewerkers kunt vieren en wat er verder verbeterd kan worden. 

Kortom: Organisaties die juist in tijden van crisis met hun medewerkers het gesprek aan gaan komen daar sterker uit. Zij kunnen veel beter op crisistijden anticiperen dan organisaties die niet naar hun medewerkers luisteren of het gesprek durven aan te gaan!