Goed gesprek voorkomt 'survivor syndroom' na reorganisatie

Een goed gesprek voorkomt 'survivor syndroom' na reorganisatie. Dat blijkt uit een recent, grootschalig onderzoek uitgevoerd onder ruim 300.000 medewerkers in Nederland. Een reorganisatie heeft uiteraard een enorme impact op medewerkers. Een veilige haven verdwijnt. De loyaliteit vliegt op zo’n moment omlaag en het gevoel van verbondenheid neemt sterk af, omdat mensen zich realiseren dat het opeens voorbij kan zijn. Ook als je uiteindelijk wel je baan behoudt, is een reorganisatie bijzonder stressvol.

Onzekerheid

Wat veroorzaakt deze stress? Voorafgaand aan de reorganisatie is er onzekerheid. 'Wat gaat er gebeuren met mijn afdeling?', Verlies ik mijn baan?' Medewerkers worden amper betrokken bij beslissingen (rapportcijfer 4,8) en weten niet wat er speelt. Hierdoor ontstaat vaak competitie onder collega's. Behoudt een medewerker vervolgens zijn of haar plek, dan verwachten de meeste werkgevers dat iemand blij is en is daarmee de kous af. Maar in de praktijk blijkt dat medewerkers die 'overblijven' het gebeurde niet zomaar achter zich kunnen laten.

Survivor syndroom

De achterblijvende medewerkers hebben regelmatig last van schuldgevoelens (waarom moest mijn collega weg en mag ik wel blijven?), stress (ben ik de volgende keer de dupe?) en onzekerheid (hoe nu verder?). Ook kan de werkdruk oplopen: dezelfde klus moet immers door minder mensen geklaard worden en medewerkers zijn vaak niet tevreden over de manier waarop de werkzaamheden georganiseerd zijn (rapportcijfer 5,4). Dit kan zorgen voor nog meer stress. Deze gevoelens worden dikwijls aangeduid als het 'survivor syndroom'.

Aandacht

Besteden werkgevers geen aandacht aan deze symptomen, dan liggen frustratie, boosheid en demotivatie op de loer. Het is belangrijk om in gesprek te blijven met de medewerkers die op hun plek gebleven zijn. Aandacht en begrip werken bijzonder positief om dit soort psychische problemen te voorkomen. Het klinkt zo eenvoudig, en dat is het ook. Een goed gesprek doet wonderen.