Goede werkgevers zijn veel klantgerichter

Tevreden medewerkers? Daar plukken klanten de vruchten van. Althans, dat bewijzen de medewerkers van de honderd beste werkgevers van Nederland. Zij zijn bijzonder tevreden over hun organisatie als werkgever, maar ook over de klantgerichtheid van hun organisatie. Op het gebied van werkgeverschap scoren de beste werkgevers een 7,7 (ten opzichte van een 7,0 die andere organisaties krijgen), op het gebied van klantgerichtheid scoort de top honderd een 7,4. Andere organisaties scoren hiervoor een 6,5, bijna een punt lager.

Medewerkers van de honderd beste werkgevers zijn dus zowel over het werkgeverschap als de klantgerichtheid van hun organisatie bovengemiddeld tevreden. Zij geven aan graag een stapje extra te zetten om bij te dragen aan het succes van hun organisatie (score 7,8 ten opzichte van een 7,5 bij andere organisaties). Klantgerichtheid heeft daarbij hun eerste prioriteit (score 7,5 ten opzichte van een 6,7 elders).

Onderzoek naar goed werkgeverschap

Deze resultaten blijken uit het Beste Werkgeversonderzoek van Effectory en VNU Vacature Media. Het onderzoek is dit jaar voor de elfde keer uitgevoerd door Effectory om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland. Aan het onderzoek hebben 269 organisaties deelgenomen. De positie die organisaties op de ranglijst krijgen is gebaseerd op de algemene tevredenheid van de eigen medewerkers. De respondenten in het Beste Werkgeversonderzoek zijn ondervraagd over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, collega's, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden.

Focus op de klant mogelijk

Uit het onderzoek blijkt verder dat medewerkers bij de honderd beste werkgevers zich vrij voelen om hun taken op hun eigen manier in te vullen (score 7,5 ten opzichte van een 7,1 bij andere organisaties). Ook weten zij goed welke resultaten van hen worden verwacht (score 7,7 ten opzichte van een 7,4 bij andere organisaties). Door deze zaken voelen zij zich in staat om efficiƫnt te presteren en zich te focussen op het belangrijkste: de klant.

Energie en richting aanwezig

Guido Heezen, directeur Effectory en HR-trendwatcher, geeft een toelichting op de resultaten: "Deze combinatie van rolduidelijkheid en een gezonde mate van eigen invulling van het werk is bijzonder positief. De honderd beste werkgevers van Nederland leggen hiermee de basis voor goede prestaties. Om optimaal te functioneren hebben medewerkers namelijk twee zaken nodig: energie en richting. Wanneer medewerkers de invulling van hun werk zelf kunnen bepalen, worden zij eigenaar van hun werk. Zij komen dan in hun kracht te staan. Dit geeft volop energie. Richting ontstaat door helderheid over de geambieerde resultaten, een duidelijk doel waar medewerkers naartoe kunnen werken. Zijn energie en richting aanwezig in een organisatie, dan plukken klanten daar uiteindelijk de vruchten van, want de klantgerichtheid schiet dan omhoog. Dit zien we gebeuren bij de honderd beste werkgevers van Nederland. Erg mooi om te zien."