Het belang van bedrijfswaarden

Bedrijfswaarden zijn de belangrijkste principes van een organisatie die het merk en de cultuur van de organisatie weerspiegelen. Ze bepalen de interne en externe normen van een organisatie, die worden vertegenwoordigd in de cultuur en aanpak. Deze idealen vormen de bindende factor tussen de organisatie en de medewerkers.

Het belang van bedrijfswaarden

Bedrijfswaarden ontwikkelen

Bij het ontwikkelen van bedrijfswaarden is het belangrijk om vast te stellen wat je idealen zijn, wat je medewerkers verwachten en hoe je (potentiële) klanten tevreden kunt stellen. Vraag je om te beginnen af: waarom heb ik het bedrijf opgericht? Ga verder met: wat wil ik dat mijn bedrijf vertegenwoordigt? Welke indruk wil ik achterlaten?

Als je deze antwoorden hebt, raadpleeg dan je medewerkers en klanten of doelgroep. Wees niet bang om feedback te vragen, maar zorg er wel voor dat je een veilige plek creëert om dit te doen. Vraag de klant om een vragenlijst in te vullen of doe dit indien mogelijk persoonlijker tijdens een ontmoeting. Zorg ervoor dat je de kennis van je meest ervaren medewerkers en klanten benut: zij kunnen praktische ervaring hebben met concurrenten of verwante bedrijven waar je baat bij kunt hebben.

Download de gratis checklist: Succesvol feedback vragen aan je medewerkers

De checklist is een beknopt boekje vol handige tips voor het opzetten van een succesvol medewerkersonderzoek!

downloaden

Vergeet ook niet om zelf je concurrenten te bestuderen. Probeer erachter te komen wat je van ze kunt leren: wat doen ze goed? Welke fouten hebben ze gemaakt die jij kunt vermijden? Welk beleid hebben zij wel en jij niet? Welk beleid van je concurrenten kun je overnemen in de waarden van je bedrijf? Welke indruk hebben ze achtergelaten bij anderen? Wat kun jij daarvan leren?

Maar het allerbelangrijkste is: wees niet bang om fouten te maken. Van fouten kun je leren, vooral als je bereid bent om te blijven groeien. De wereld verandert dagelijks, en sommige veranderingen zijn van invloed op het merk, de service of de producten van je bedrijf. Probeer uit te zoeken hoe je kunt profiteren van bepaalde veranderingen in je waarden om voor continuïteit in je personeels- en klantenbestand te zorgen. Uiteindelijk zijn het je medewerkers die het merk van je bedrijf uitdragen. Zij vormen de belichaming van je waarden. Als hun ervaring negatief is, zullen ze dit sneller op anderen overdragen. Maar als hun ervaring positief is, zullen ze je bedrijf aanbevelen bij familie en vrienden.

Alles bij elkaar kunnen de waarden van je bedrijf een bijdrage leveren bij het vormgeven van een merk, een verwachting en richtlijnen voor de manier waarop jij wilt dat anderen je zien en onthouden. Deze idealen kunnen bijdragen bij het bepalen van procedures, processen en workflows die uiteindelijk van invloed zullen zijn op de ervaringen van zowel je medewerkers als je klanten.

Wat levert het je concreet op als je luistert naar medewerkers? 

Bereken jouw opbrengsten met de slimme ROI calculator van Effectory

Bereken gratis

Voorbeelden van bedrijfswaarden

Er zijn veel voorbeelden van bedrijfswaarden die al dan niet van toepassing zijn op jouw bedrijf. Dat neemt echter niet weg dat sommige waarden over de hele linie in dezelfde mate worden gewaardeerd. Hieronder staan enkele voorbeelden van waarden die belangrijk kunnen zijn voor een bedrijf:

Inclusie
Het is belangrijk dat je bereid bent om mensen ongeacht hun geslacht, ras, cultuur, religie, seksuele identiteit, seksualiteit, etniciteit, leeftijd en/of vermogen in dienst te nemen, zolang ze passen bij de eisen, ervaring en bedrijfscultuur.

Gelijke kansen 
Door inclusie ben je ook bereid om gelijke kansen te bieden aan al je medewerkers op basis van hun ervaring, dus niet hun geslacht, ras, cultuur, religie, seksuele identiteit, seksualiteit, etniciteit, leeftijd en/of vermogen.

Eigendom/integriteit 
Alle medewerkers van je bedrijf treden op als vertegenwoordiger van het merk van je bedrijf en voeren hun taken en verantwoordelijkheden op integere wijze uit, waarbij ze volledige verantwoordelijkheid nemen.

Vertrouwen 
Vertrouwen opbouwen tussen medewerkers en klanten.

Transparantie 
De keuze om een transparant communicatiebeleid in te voeren, wat weer kan bijdragen aan het opbouwen van vertrouwen.

Authenticiteit
Bied medewerkers en klanten de mogelijkheid en/of een veilige ruimte om helemaal zichzelf te zijn, zonder dat ze te maken hebben met een oordeel, voorkeursbehandeling en/of discriminatie. Door ruimte te maken voor authenticiteit wordt motivatie gestimuleerd, waardering getoond voor persoonlijke ervaringen en kan je bedrijf opvallen.

Opbouwende kritiek 
Van opbouwende kritiek van medewerkers en klanten kan het bedrijf groeien, beter worden en leren van eventuele fouten. Dit kan worden bereikt door hiertoe voldoende mogelijkheden te bieden zonder dat dit nadelige gevolgen heeft.

Eerlijkheid 
Het opstellen van eerlijk beleid op basis van de waarden van je bedrijf werkt verwachtingen, maar straalt ook uit dat je bedrijf eerlijkheid waardeert zonder dat men bang hoeft te zijn voor nadelige gevolgen.

Respect 
Vanzelfsprekend worden medewerkers en klanten allemaal op gelijke en respectvolle wijze behandeld.

Bewust omgaan met milieu en economie 
Vanwege de huidige problemen rond economische en milieukwesties is het belangrijk dat bedrijven een afzonderlijke waarde vastleggen waarin wordt beschreven hoe ze zullen bijdragen aan de (lokale) economie en het milieu. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het naleven van recyclingbeleid, overgebleven voedsel doneren, met lokale goede doelen samenwerken, zo groen mogelijk worden, enzovoort.

Kernwaarden

Dit is geen volledige lijst met waarden, aangezien er nog veel meer zijn. Maar uiteindelijk is het belangrijk om te bepalen welke waarden het beste bij jou passen, door jezelf voortdurend te vragen waarom je het bedrijf in eerste instantie hebt opgericht. Dit kan je helpen de kernwaarden te kiezen die het beste bij je merk passen.

De bovenstaande lijst kan best overweldigend zijn. Dit zijn alle waarden die tegenwoordig bij bijna elk bedrijf passen of waar bijna elk bedrijf naar streeft. Het wordt echter aanbevolen om ongeveer 3 tot 5 kernwaarden vast te leggen, die indien nodig altijd kunnen worden aangepast aan actuele situaties. Het invoeren van te veel waarden kan op de lange termijn overweldigend of te beperkend zijn. Het kan er zelfs voor zorgen dat je bedrijf opgaat in de massa en niet meer opvalt.

Gratis webinar | Pia Maria Thoren

Engelstalig webinar met Pia Maria Thoren over ''The future of work – Agile leadership & agile HR in a nutshell''

Aanmelden