Het belang van bevlogenheid voor uw organisatie

Wat is de meerwaarde van bevlogen medewerkers voor uw organisatie? Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, geeft een antwoord op deze vraag.

Medewerkers die bevlogen (of engaged) zijn, willen hun organisatie vooruit helpen en zetten graag een stapje extra. Zij leveren een waardevolle bijdrage aan het innovatief vermogen van hun organisatie. Dit is belangrijk omdat de omgeving van een organisatie vaak snel verandert. Zowel de behoeften van klanten als van nieuwe generaties medewerkers ontwikkelen zich voortdurend. Succesvolle ondernemingen zijn in staat zich goed aan te passen aan deze veranderingen en hier adequaat op in te spelen. Hiervoor zijn bevlogen medewerkers van onschatbare waarde. Zij zien namelijk direct wat er anders, sneller, soepeler en beter kan en willen de organisatie met hun creativiteit en oog voor klantgerichtheid vooruit helpen.

Het is daarom van belang dat elke organisatie voldoende bevlogen medewerkers in huis heeft. Het is niet haalbaar en niet nodig dat 100% van uw medewerkers bevlogen is, er ontstaat dan een overdaad aan energie en initiatieven. Maar het is wel de kunst om er voor te zorgen dat in ieder geval meer dan 35% van je medewerkers bevlogen aan het werk is. Zij zorgen voor een organisatie die goed kan meebewegen met de omgeving.

Het stimuleren van bevlogenheid

Hoe kan bevlogenheid gestimuleerd worden? In de eerste plaats is het van belang dat medewerkers in hun kracht gezet worden. Laat als organisatie duidelijk zien dat u uw medewerkers waardeert en dat u samen alles uit hun talenten wilt halen. Om dit te bewerkstelligen is actief aan de slag gaan met sociale innovatie een goede stap: rechtstreeks aan uw medewerkers vragen wat er volgens hen verbeterd kan worden in uw organisatie. Dit werkt vaak zeer motiverend en het is mooi om te zien hoe enthousiast mensen zijn om hun stem te laten horen en uw organisatie vooruit te helpen. Uiteindelijk plukt iedereen daar de vruchten van. Want wie weten er nu beter wat er kan verbeteren in uw organisatie dan uw eigen medewerkers?