Het geheim van succesvolle organisaties

Annette Capelle

In het rapport ‘Het verborgen potentieel van werkend Nederland – Editie 2015’ gaan we op zoek naar het geheim van succesvolle organisaties. We zien dat onze meest succesvolle klanten kritisch durven kijken naar hun organisatie en zetten continu in op verbetering, ook als dit op korte termijn niet het meest winstgevende is.

Het geheim van succesvolle organisaties

Hoe zij hun organisatie steeds kunnen verbeteren bedenken zij samen met hun medewerkers, want dit zijn immers de mensen die het werk elke dag uitvoeren. En wie weten er nu beter hoe er handiger, slimmer en efficiënter gewerkt kan worden dan zij? Zij maken hiervoor actief gebruik van sociale innovatie. Met als resultaat een scherpe, toekomstbestendige organisatie met bevlogen medewerkers.

Hoe kunnen organisaties duurzaam succesvol zijn?

Wat is sociale innovatie precies?

De term sociale innovatie is geïntroduceerd om het onderscheid aan te geven ten opzichte van het traditionele begrip innovatie, waarmee meestal technologisch vooruitgang wordt bedoeld. Eenvoudig gezegd komt sociale innovatie neer op omgekeerd managen. Ideeën over de toekomst van een organisatie komen van oorsprong uit de bestuurskamer en worden doorvertaald naar de werkvloer, waar men er uiteindelijk mee aan de slag gaat. Dit werkt, maar kan ervoor zorgen dat medewerkers zich niet altijd herkennen in de strategie van hun werkgever. Ze krijgen die opgelegd en draaien erin mee, maar voelen zich geen wezenlijk onderdeel en geen co-creator van die strategie.

Whitepaper: Hoe ga ik met sociale innovatie aan de slag

Sociale innovatie is een veelgehoorde term. Wat is het precies? Eenvoudig gezegd: gebruik maken van de ideeën in uw eigen organisatie.

Downloaden

Sociale innovatie werkt precies andersom. Ideeën om slimmer en beter te werken worden bedacht op de werkvloer. Die ideeën worden besproken met het management en uiteindelijk met de directie. Zo wordt samen het beleid voor de toekomst bepaald, bottom up in plaats van top down.

De resultaten van sociale innovatie

En wat is die meerwaarde? De resultaten van sociale innovatie leest u in:

Het verborgen potentieel van werkend Nederland – Editie 2016

Hoe kunnen organisaties flexibel en wendbaar blijven? Effectory heeft ruim 400.000 medewerkers gevraagd naar hun ideeën en dit samengevat in een rapport.

Downloaden

Sociale innovatie stimuleren

Wilt u binnen uw organisatie aan de slag met sociale innovatie? Effectory heeft een specifiek medewerkersonderzoek ontwikkeld om gebruik te maken van sociale innovatie: het verbeteronderzoek: een actieve rol voor medewerkers. Het is een medewerkersonderzoek dat medewerkers prikkelt om echt mee te denken over hoe dingen beter kunnen. De nadruk ligt hierbij op de open vragen, hierin vragen we medewerkers naar verbetersuggesties voor de zaken die zij het meest van belang vinden.

Hiermee prikkel je medewerkers om echt mee te gaan denken en leg je de verantwoordelijkheid voor het komen tot oplossingen terug bij de medewerker. Naast dat het een veel actievere houding van je medewerkers stimuleert, levert het ook een schat aan informatie op.

Medewerkers geven verbetersuggesties voor de zaken die ze het meest van belang vinden. Dit zorgt ervoor dat zowel de teams als de organisatie direct aan de slag kunnen met de juiste punten (namelijk de punten die volgens de medewerkers zelf het meest van belang zijn) én dat er meteen al suggesties zijn hoe deze punten het beste aangepakt kunnen worden. 

Ontdek alles over onze oplossingen in de demo

Wil je meer weten én zien van onze feedbacktools? Vraag een demo aan.

Aanvragen