Ideeën medewerkers amper in organisaties gebruikt

Suzanne Mancini

Effectory, Nederlands marktleider in medewerkersonderzoek, signaleert dat ideeën van medewerkers nauwelijks gebruikt worden bij belangrijke beslissingen in organisaties. De stelling ‘Ik word betrokken bij belangrijke beslissingen binnen mijn organisatie’ is in 2010 gemiddeld met een 4,6 beoordeeld door ruim 300.000 respondenten. Een diepe onvoldoende. In 2005 werd nog een 5,2 voor deze stelling gegeven. Het cijfer neemt elk jaar geleidelijk af.

Het betrekken van medewerkers bij beleidsvoering wordt sociale innovatie genoemd. Een organisatie die sociale innovatie toepast, maakt actief gebruik van de ideeën van de medewerkers om de eigen organisatie te verbeteren en te innoveren.

Sociale innovatie belangrijk

Guido Heezen, HRM-trendwatcher en directeur van Effectory, reageert op de lage scores: “Wij vinden dit een heel zorgelijke ontwikkeling. Juist in tijden van crisis is de noodzaak voor sociale innovatie volop aanwezig. Voor ieder bedrijf is het belangrijk om met zo min mogelijk middelen zo goed mogelijk te presteren. Ideeën die medewerkers aandragen, zijn vaak slimme manieren om beter en handiger te kunnen werken. Want wie weten er nu beter wat er aan de hand is in de organisatie en wat er moet verbeteren dan de eigen medewerkers? Ook bij problemen zijn oplossingen vaak gewoon in de organisatie aanwezig. De truc is om ze boven tafel te krijgen. Het is zonde dat organisaties de afgelopen jaren steeds minder gebruik maken van hun eigen innovatiekracht. Juist deze sociale innovatie kan op dit moment hét grote verschil maken.”

Regionaal verschil

Opvallend is dat medewerkers uit het zuiden van het land de stelling ‘Ik word betrokken bij belangrijke beslissingen binnen mijn organisatie’ lager dan gemiddeld beoordelen, namelijk met een 4,3. De Randstad scoort aanzienlijk beter op het gebied van sociale innovatie, hier wordt een 5,7 gegeven. Een saillant detail is dat de Beste Werkgevers van Nederland, die op 9 september voor de 9e keer door Effectory bekend zijn gemaakt, voornamelijk in de Randstad gevestigd zijn. Uit het Beste Werkgeversonderzoek onder 190.000 medewerkers blijkt dat de Beste Werkgevers sociale innovatie verankerd hebben in hun organisatie.

Zo vertelt Ben Tax, directeur van Rijk Zwaan (Beste Werkgever in de categorie <1000 medewerkers): “De medewerkers zien ons bedrijf ook echt als hun bedrijf. Als onze medewerkers goede ideeën hebben voor onze organisatie, dan hoor ik ze graag.” Ook Ad van Beek, HR-directeur van Movares (Beste Werkgever in de categorie >1000 medewerkers), onderkent dit: “Wij denken volgens het principe ‘jouw succes is mijn succes’. Sociale innovatie hoort daarbij. De professionals die bij ons werken, moet je niet te strak willen aansturen, die pakken hun eigen verantwoordelijkheid.”

Management scoort hoog

Wat betreft betrokkenheid bij belangrijke beslissingen is verder een duidelijke piek zichtbaar bij managementfuncties. De stelling scoort bij deze groep gemiddeld een 7,3, bijna drie punten hoger dan het landelijk gemiddelde. Heezen licht dit toe: “Managers zijn zelf natuurlijk vaak direct betrokken bij beleidsbeslissingen. Maar wat we vaak constateren is dat zij zich nog niet voldoende realiseren wat het betrekken van de medewerkers bij beleidsvorming voor meerwaarde kan opleveren. Zonde natuurlijk. Eigenlijk werkt sociale innovatie heel simpel. Het geheim zit in omgekeerd managen. Het management biedt doelstellingen en kaders aan de medewerkers, die vervolgens gestimuleerd worden om zelf met ideeën of verbeteringen te komen. En dat zijn vaak de beste en voordeligste oplossingen”.

Ontdek alles over onze oplossingen in de demo

Wil je meer weten én zien van onze feedbacktools? Vraag een demo aan.

Aanvragen