In Tegenlicht: Bedrijven met een maatschappelijke betekenis

Annette Capelle

Een aanrader om terug te kijken is de aflevering van Tegenlicht van zondag 3 april 2016. De uitzending gaat in op de nieuwe economische moraal waarbij de maatschappelijke betekenis van werk en werkgevers steeds belangrijker wordt, waarin delen centraal staat in plaats van vermenigvuldigen, waarin ‘progress’ belangrijker is dan ‘profit’. Ontdek wat deze organisaties bijzonder maakt en kijk de aflevering terug.

HiSbe: Happiness before profits

HiSbe is een winkelformule in de UK waarbij klanten, leveranciers en personeel een waarde gemeenschap vormen. De ‘happiness’ van het personeel, de klanten en de leveranciers is belangrijker dan de ‘financial interest’ van de aandeelhouders. Ze vragen eerlijke prijzen en hanteren eerlijke winstmarges en willen daarmee de voedselindustrie transformeren.
Video over HiSbe

The mobile factory

Door oorlog en natuurrampen ontstaat veel puin. De mobiele fabriek maakt op die locaties van bouwpuin in één proces nieuw bouwmateriaal. Het idee is om in deze rampgebieden zo snel mogelijk tenten weg te werken en met slachtoffers zelf aan de wederopbouw te werken. Je kunt met de ‘brixx’ in één dag een huis bouwen.
Video over The Mobile Factory

Greyston Bakery

Een koekjesfabriek die onder andere brownies bakt voor Ben & Jerry’s. Ze geven mensen uit de meest criminele wijken van New York een kans: een baan. Ze hebben een ‘open door policy’. Bij de sollicitatie wordt niet gevraagd naar hun achtergrond, verleden of CV. Het belangrijkste doel van Greyston is ‘welzijnsbevordering’.
Video over Greyston Bakery

Tony’s Chocolonely

De missie van Tony’s Chocolonely is om 100% slaafvrije chocola te produceren. De organisatie probeert enerzijds de chocoladewereld te verbeteren. Ze kopen direct in bij hun vaste cacaoboeren in West Afrika en geven daar voorlichting om de werksituatie te verbeteren. Daarnaast gaan ze de discussie aan met andere chocoladeproducenten en zoeken regelmatig de pers op om de discussie over de slavernij aan te zwengelen.
Video over Tony’s Chocolonely

Bekijk de volledige uitzending op VPRO Tegenlicht

Ontdek meer over de maatschappelijke betekenis van organisaties op Effectory.nl: