Intern samenwerkingsonderzoek - Een voorbeeld

Het optimaliseren van de efficiëntie, effectiviteit en klantgerichtheid van uw organisatie.

Een intern samenwerkingsonderzoek is een onderzoek waarbij medewerkers de teams/ afdelingen waar ze in het dagelijks werk mee te maken hebben feedback kunnen geven. Hieronder beschrijven we een case bij een van onze opdrachtgevers.

Doel

  • Inzicht krijgen in de samenwerking tussen de verschillende teams.
  • Input krijgen voor verbetering, voor elk team.
  • Optimaliseren samenwerking om de efficiëntie en effectiviteit te verbeteren.

Inrichting

Samen met onze opdrachtgever hebben we in kaart gebracht ‘wie iets kan zeggen over wie’. Dit is een cruciaal onderdeel van het intern samenwerkingsonderzoek. Daarnaast hebben we de vragenlijst zo ingericht dat de respondent zelf aan het begin van de vragenlijst kan aangeven over welke teams hij/ zij vragen wil beantwoorden. Zo krijgt de respondent alleen de vragen van die teams te zien die van belang zijn voor hem/ haar. De voordelen hiervan zijn:

  • Korte vragenlijst met relevante vragen.
  • Betrouwbare informatie.

Resultaat

  • De interne dienstverlening is beoordeeld.
  • Iedereen heeft input gekregen over de beleving van de samenwerking.
  • De teams kunnen zelf gericht aan de slag om de samenwerking te optimaliseren; elk team heeft een duidelijk inzicht gekregen in hun samenwerking met andere teams. Ze krijgen niet alleen te zien met wie desamenwerking goed loopt dan wel verbeterd kan worden. Maar ook waar men tevreden of ontevreden over is. Én welke punten het belangrijkst zijn om aan te werken om de samenwerking met de andere teams te optimaliseren. Zo krijgt ieder team gerichte verbeterinformatie.
  • Concrete aanknopingspunten voor verbeteringen in efficiëntie en effectiviteit; een helder overzicht van alle teams, waar in één oogopslag duidelijk wordt waar de samenwerking goed gaat en waar mogelijkheden voor verbetering liggen.