Interne diensten op scherp!

Annette Capelle

Interne diensten dragen in grote mate bij aan de resultaten van uw organisatie. Afdelingen als ICT, facility en receptie zorgen ervoor dat medewerkers prettig werken, maar kunnen als ze niet klantgericht zijn het bedrijfsresultaat ook negatief beïnvloeden. Het is dus belangrijk inzicht te hebben in de prestaties van deze afdelingen. Alleen zó kun je de klantgerichtheid van interne stafdiensten verbeteren.

Hoe houd je grip op de prestaties van de facilitaire afdeling en die van de facilitaire dienstverlener?

Volgens Gerard Dessing, hoofdredacteur van Facto Magazine, houden facility professionals zich steeds meer bezig met de vraag: “Hoe houd je grip op de prestaties van de facilitaire afdeling en die van de facilitaire dienstverlener?”. Veel bedrijven hebben bovendien niet alleen te maken met interne diensten, maar willen ook de facilitaire dienstverlening van geoutsourcete activiteiten kunnen beoordelen.

Een intern klanttevredenheidsonderzoek zorgt voor het gewenste inzicht. Organisaties die vervolgens met de resultaten van dit onderzoek aan de slag gaan, verbeteren de kwaliteit van hun interne organisatie. Doordat de medewerkers van de interne diensten groeien in klantgerichtheid, kunnen de overige medewerkers prettiger werken. Dit zorgt voor een organisatiebrede verbetering van de prestaties.

De Nationale Tevredenheidsindex® laat zien dat de dienstverlening van de facilitaire afdelingen, die dergelijk onderzoek doen, goed wordt beoordeeld. Gemiddeld scoren zij een 7,0. Uitblinkers zijn de afdelingen ICT en receptie. De schoonmaakdienst heeft nog een slag te maken op het gebied van tevredenheid. Deze afdeling scoort gemiddeld een 5,7.