Je organisatie in 4 stappen futureproof met reskilling

De helft van de kinderen die nu met de basisschool start, krijgt een baan die nog niet bestaat. Robots en Artificial Intelligence hebben enorme impact op ons toekomstige takenpakket. Gelukkig kun je als organisatie nu al stappen zetten om in te spelen op deze veranderingen! Reskilling wordt steeds populairder.

Je organisatie in 4 stappen futureproof met reskilling

Wat is reskilling? Simpel gezegd: het opdoen van nieuwe competenties die je nodig hebt om up-to-date te blijven in je werk. De arbeidsmarkt verandert razendsnel, medewerkers moeten zich blijven ontwikkelen om van toegevoegde waarde te blijven. Nieuwe technologieën vragen om actuele vaardigheden.

Waarom is reskilling belangrijk?

Uit onderzoek van het World Economic Forum blijkt dat er dit decennium wereldwijd zo'n 75 miljoen banen verdwijnen, maar ook dat er 133 miljoen nieuwe banen ontstaan.

Als je zelf je boodschappen scant in de supermarkt, is een caissière niet meer nodig. Wie een vraag stelt aan een chatbot, hoeft geen telefoniste te spreken. Hoewel analoge banen verdwijnen, ontstaan er ook volop nieuwe functies. De vraag naar beroepen als data-analyst, softwareontwikkelaar en socialmediaspecialist neemt bijvoorbeeld toe.

De digital gap overbruggen: fire & hire of reskilling

Veel organisaties hebben last van een digital gap: hun medewerkers zijn niet thuis in de laatste technologieën. In de praktijk zien we dat organisaties hier op twee manieren mee omgaan:

Fire & hire

Ze nemen afscheid van medewerkers die de laatste ontwikkelingen niet kunnen bijbenen en huren nieuwe mensen in. Deze optie focust op efficiëntie en kostenbesparing. Er is hierbij geen sprake van sociale verantwoordelijkheid naar medewerkers toe.

Reskilling

Organisaties trainen hun eigen medewerkers in nieuwe vaardigheden. De voorkeur voor deze optie groeit. Niet alleen omdat het een veel socialere oplossing is, maar ook omdat het recruiten van nieuw talent, dat over de juiste vaardigheden beschikt, heel lastig is. Digitaal geschoolde medewerkers zijn erg gewild.

Gratis whitepaper: Talent aantrekken en behouden - 5 tips

Hoe zorg je voor een positief onboarding proces en het aantrekken en behouden van talent? Vijf praktische tips.

Downloaden

Stap 1: Ga na welke skills nodig zijn

Welke skills nodig zijn in een organisatie verschilt per situatie. Populaire skills zijn:

  • Digitale kennis. Het is essentieel dat medewerkers mediawijs zijn en kunnen werken met allerlei tools.
  • Talenkennis. Een pré in deze mondiale samenleving, vooral in combinatie met sociale en culturele vaardigheden.
  • Creativiteit. Met creatieve medewerkers sta je open voor nieuwe benaderingen en denk je out-of-the-box. Dit leidt tot verrassende oplossingen!
  • Flexibiliteit. Inspelen op verandering is het nieuwe normaal, het is waardevol als medewerkers hun hand hier niet voor omdraaien.

Stap 2: Maak een inventarisatie met skill mapping

Voordat je start met reskilling, kun je nagaan welke vaardigheden al aanwezig zijn op jullie werkvloer en wat nog ontbreekt met ‘skill mapping’. Per medewerker of team zet je op een rij welke toekomstige vaardigheden gewenst zijn.

Sommige organisaties werken hierbij met ‘skill paspoorten’ waarop je kunt afvinken welke vaardigheden een medewerker beheerst. Vaak wordt er dan gekeken naar taakgerichte vaardigheden, zoals kennis van bepaalde computerprogramma’s of thuis zijn procedures. Dit is een overzichtelijke, maar wat statische benadering van reskilling.

Het is belangrijk dat er daarnaast ook aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling. Bijvoorbeeld door je medewerkers de ruimte te geven om artikelen te lezen, video's te bekijken of trainingen en congressen te volgen.

Whitepaper: Verbeter je employee experience in 3 stappen

De employee experience is de nieuwste trend op HR gebied. In dit whitepaper vertellen we je er graag meer over.

Download

Stap 3: Til reskilling op een hoger niveau met een focus op persoonlijke ontwikkeling

Door naast praktische vaardigheden te focussen op persoonlijke ontwikkeling vergroot je de flexibiliteit en het absorptievermogen van medewerkers. Je kunt hiervoor trainingen aanbieden als:

  • Time management
  • Speed reading
  • Energie management
  • Omgaan met mail en media
  • Presenteren of andere vormen van communicatie

Dit leidt tot een basisset aan vaardigheden waarmee medewerkers veranderingen met vertrouwen aan durven gaan.

Stap 4: Verzamel input van je medewerkers om aan de slag te gaan met reskilling

Om succesvol aan de slag te gaan met reskilling, heb je input nodig van je medewerkers. Ga het gesprek aan en vraag om feedback. Stel vragen als: Hoe denken jullie dat de kern van ons werk er over tien jaar uitziet? Wat verandert er dan ten opzichte van vandaag? Hoe kunnen we ons hierop voorbereiden?

Medewerkers hierover laten meedenken heeft een aantal voordelen:

  • Veranderingen worden minder onbekend en bedreigend. Er is al over nagedacht en verschillende scenario’s zijn besproken.
  • Medewerkers realiseren zich dat de toekomst vol kansen en uitdagingen ligt, die andere vaardigheden van ze vragen.
  • Medewerkers vinden het mooi dat om hun toekomstvisie wordt gevraagd. Dit vergroot instant hun bevlogenheid.
  • Er ontstaat intern draagvlak voor toekomstige veranderingen. Medewerkers begrijpen waarom bepaalde trainingen of opleidingen nodig zijn.

Reskilling met behulp van professionele feedback

Wil jij serieus aan de slag met reskilling? Ben je benieuwd wat je medewerkers nodig hebben en hoe zij de toekomst zien? Ons medewerkersonderzoek helpt om dit inzichtelijk te maken. De input en feedback van je eigen medewerkers is van grote toegevoegde waarde als je vooruit wilt met je organisatie!

Medewerkersonderzoek

Richt flexibel je eigen onderzoek in. Jij kiest de inhoud, doelgroep en timing!

bekijk nu