Medewerkers in de zakelijke dienstverlening staan meer open voor verandering dan de rest van Nederland

Dit blijkt uit benchmarkcijfers van de sector zakelijke dienstverlening. Uit onderzoek onder meer dan 30.000 respondenten, blijkt dat deze medewerkers hun organisaties met een 8.0 beoordelen op het thema veranderingsbereidheid. Een opvallende uitkomst, gezien het gemiddelde van Nederland op veranderingsbereidheid een 7.6 scoort.

Wat maakt een medewerker veranderingsbereid?

Veranderingsbereidheid komt voort uit medewerkers die tevreden zijn over hun werkzaamheden, het gevoel hebben dat ze bij de organisatie passen en achter de doelstellingen van de organisatie staan.

Veranderingsbereidheid ZDVLMaar veranderingsbereidheid zit vooral in dagelijkse werkzaamheden. Medewerkers die kunnen omgaan met veranderingen, dragen graag iets extra’s bij aan het succes van de organisatie. Daarnaast staan de medewerkers in de zakelijke dienstverlening er voor open om andere of nieuwe taken op zicht te nemen.

Hoe vergoot je veranderingsbereidheid onder je medewerkers?

Organisaties die zorgen voor goed leiderschap, een open communicatie, rolduidelijkheid en inspiratie zijn goed op weg de veranderingsbereidheid te vergroten. Bij stichting Saltro werd een groot beroep gedaan op de veranderingsbereidheid van hun medewerkers.

Bij de stichting vond een reorganisatie plaats, waarbij vanaf het begin af aan de medewerkers werden geïnformeerd en betrokken bij het proces. Er was veel ruimte voor de eigen medewerkers om actief mee te denken, en er zijn gezamenlijk kernwaarden bepaald. Hierdoor voelden de medewerkers zich erg betrokken en stelden ze zich flexibel op. Lees hier het succesverhaal van Stichting Saltro.

Wat er uit ziet als weerstand is vaak een gebrek aan duidelijkheid

Het belang van betrokkenheid in tijden van verandering

Een open communicatie blijkt dus niet alleen te zorgen voor veranderingsbereidheid, ook voor meer betrokkenheid van de medewerkers. Hoe het gesteld is met de bevlogenheid en betrokkenheid in de zakelijke dienstverlening, leest u in het  jaarrapport ‘De verborgen potentie van werkend Nederland’.