Medewerkersonderzoek? Een rendabele investering!

Arne Barends

Het najaar staat weer voor de deur en dat betekent: plannen maken en budgetteren voor volgend jaar. Met krimpende budgetten is het belangrijk dat u kiest voor de juiste investering. Wilt u gericht werken aan goed functionerende, energieke medewerkers? Aan een efficiënte en klantgerichte organisatie? Zo ja, dan biedt een medewerkersonderzoek uitkomst. Vergeet uw medewerkersonderzoek daarom niet op te nemen in uw budget voor 2010.

Medewerkersonderzoek? Een rendabele investering!

Een scan van uw organisatie vanuit het perspectief van uw medewerkers is een belangrijke eerste stap voor gerichte verbetering. Lees meer over deze sympathieke investering, die u eenvoudig terugverdient! Wat zijn de voordelen van een medewerkersonderzoek voor uw organisatie? Wat kunt u ermee bereiken?

Uw medewerkers op de eerste plaats

In de eerste plaats: uw medewerkers voelen dat ze gewaardeerd worden en er toe doen. Dat geeft energie en dat is positief voor uw organisatie. Het moreel van de troepen bepaalt immers wie de slag wint. Medewerkers die bereid zijn een stap extra te doen voor uw organisatie zijn ontzettend waardevol. Zij maken het verschil tussen redelijk en zeer goed functioneren. Medewerkers willen zich gehoord voelen.

Inzicht? Beter functioneren!

Daarnaast biedt een medewerkersonderzoek u duidelijk inzicht in uw organisatie. Mits het natuurlijk gedegen is uitgevoerd. Met het vernieuwde onderzoek van Effectory krijgt u een scherp overzicht van de stand van zaken per afdeling. Wat speelt er waar in welke mate. U ziet in één oogopslag hoe het binnen elk organisatieonderdeel is gesteld met:

  • Tevredenheid
  • Betrokkenheid
  • Engagement
  • Motivatie
  • Loyaliteit
  • Productiviteit
  • Rolduidelijkheid
  • Verloopbestendigheid
  • Vitaliteit
  • Verzuimbestendigheid
  • Efficiëntie
  • Effectiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Duidelijkheid over rol en taken
  • Gevoel van presteren

U weet zo precies aan welke punten elke afdeling kan werken om soepeler, efficiënter en lekkerder te functioneren. Zo kunt u van uw organisatie op een relatief eenvoudige en goed te volgen manier een beter geoliede machine maken. U werkt aan de juiste knelpunten voor het beste resultaat. Wat goed is, laat u in tact. Wat beter kan, pakt u gericht aan.

Aan welke investering moet u denken?

Een goed opgezet medewerkersonderzoek is een investering van tienduizend(en) euro’s. Waar u vervolgens tonnen mee kunt verdienen. De waarde van een goed functionerende organisatie is onschatbaar. Zaken die dit bemoeilijken of belemmeren, brengt u haarscherp in kaart. Omdat uw medewerkers anoniem bevraagd worden, krijgt u inzicht in wat er écht speelt. En stelt u uw management in staat om dit gericht aan te pakken. Hiermee kunt u uiteindelijk veel besparen en het onderzoek dik terug verdienen.