GGZ Noord-Holland-Noord

"Geld maakt niet gelukkig, geluk maakt geld. Medewerkers die lekker in hun vel zitten zorgen voor succes. Hierin moet je als organisatie dus investeren! "

Het loont om werkbeleving van medewerkers continu te volgen

Jacqueline Kleine is HR-adviseur bij GGZ Noord-Holland-Noord, kortweg GGZ NHN. Zij praat met Femke Kooijman (GGZ Consultant Effectory) over het belangrijkste kapitaal van GGZ NHN, namelijk de medewerkers. "Medewerkers bepalen voor een groot deel het succes van onze organisatie", aldus Jacqueline Kleine. Daarom voert GGZ NHN sinds 2006 samen met Effectory periodiek een anoniem onderzoek uit naar de werkbeleving van medewerkers.

GGZ NHN

GGZ NHN biedt geestelijke gezondheidszorg aan op diverse locaties. Zo kan zorg aangeboden worden vanuit één van de eigen locaties, bij mensen thuis, in de dagactiviteitencentra, in vormen van beschermd wonen, maar ook in de huisartsenpraktijken of verzorgingshuizen. Er werken in totaal 1800 mensen verdeeld over ruim 30 locaties.

Geld maakt niet gelukkig, geluk maakt geld

GGZ NHN is een organisatie die bijzonder hoog scoort met een 7,5 op algemene tevredenheid op het medewerkersonderzoek (MTO) dat Effectory voor hen uitvoert. Adriaan Jansen, bestuurder GGZ NHN, vertelde recentelijk op een seminar over de visie van GGZ NHH. "Onze visie is: geld maakt niet gelukkig, geluk maakt geld. Survival of the happiest. Hier bedoelen we mee: medewerkers die lekker in hun vel zitten zorgen voor succes. Hierin moet je als organisatie dus investeren."

Kleine voegt hieraan toe: "Onze medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van GGZ NHN, zij bepalen voor een groot deel het succes. Om aan onze doelgroep goede behandeling te kunnen bieden, hebben we hen heel hard nodig. Het loont daarom om de werkbeleving van medewerkers continu te volgen en waar mogelijk te verbeteren. Gemotiveerde medewerkers hebben meer plezier tijdens hun werk en presteren beter. Als iedereen tevreden is, verloopt de onderlinge samenwerking soepel. De kwaliteit van de dienstverlening verbetert, net als de uitstraling naar klanten. Het is dus belangrijk dat onze medewerkers zich goed voelen op het werk."

Draagvlak

Hoe zorg je ervoor dat het onderzoek breed gedragen wordt in je organisatie? Kleine vertelt: "Om breed draagvlak te creëren binnen onze organisatie hebben wij gewerkt met zowel een stuurgroep als een projectgroep. In de stuurgroep zaten de voorzitter van de raad van bestuur en de directeur P&O. In de projectgroep waren leidinggevenden uit alle organisatieonderdelen vertegenwoordigd. De projectgroep heeft geadviseerd over onder andere de inhoud van de vragenlijst en de communicatie. Ook onze ondernemingsraad was vertegenwoordigd in de projectgroep. De projectgroep was heel waardevol omdat juist deze groep weet wat er op de werkvloer leeft.

Respons stimuleren

Voldoende draagvlak is de basis voor een hoge respons. Maar hoe kun je de respons nog verder stimuleren? Kleine vertelt hoe GGZ NHN dit aangepakt heeft: "Het is erg handig dat Effectory ervoor zorgt dat je tijdens het onderzoek online altijd kunt zien hoe hoog de respons is. Op die manier konden onze leidinggevenden dit goed sturen binnen de teams. Om aan te geven hoe belangrijk de raad van bestuur deelname aan het onderzoek vond, heeft zij taarten en staatsloten uitgeloofd aan teams met een hoge respons! In totaal hadden we een respons van 72%."

Advies?

Wat is nu, alles overziende, het geheim van een succesvol medewerkersonderzoek? "Een zorgvuldige, transparante en snelle communicatie, zowel voorafgaand, tijdens als na het onderzoek is heel belangrijk", laat Kleine weten. "Ons advies aan andere organisaties is om de resultaten op hoofdlijnen zo snel mogelijk terug te koppelen aan de medewerkers. Op deze manier laat je als organisatie zien dat je serieus bezig bent met input van de medewerkers. Het bevordert een hoge respons in een volgende meting en het is heel goed voor de kwaliteit van de antwoorden."