Om te groeien heb je de ruimte nodig

Waarom vertrekken nieuwe medewerkers vaak al binnen twee jaar bij een organisatie? De belangrijkste reden is dat ze het gevoel hebben dat ze onvoldoende door kunnen groeien. Dat blijkt uit recent onderzoek door Effectory.

Om te groeien heb je de ruimte nodig

Significantie en persoonlijke groei zijn basisbehoeftes

Doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden behoren tot de zes basisbehoeftes van medewerkers. Een van die behoeftes is significantie: het gevoel gewaardeerd en gezien te worden. Een andere basisbehoefte is persoonlijke groei: nieuwe uitdagingen aangaan, opleidingen en trainingen volgen en telkens een betere versie van jezelf worden.

Nieuwe interne carrièrepaden

Tot een jaar of tien geleden waren traineeprogramma’s volstrekt normaal. Getalenteerde jonge medewerkers werden binnen een corporate organisatie klaargestoomd voor een managementfunctie. Het afgelopen decennium zijn organisatiestructuren platter geworden. Dat heeft ook consequenties voor de interne carrièrepaden van medewerkers. Die gaan niet meer automatisch functioneel omhoog.

Ik herinner me Fox-IT als een van de eerste werkgevers die bijna tien jaar geleden al een andere koers koos. Het informatiebeveiligingsbedrijf maakte medewerkers duidelijk dat ze ook konden groeien door zich verder te ontwikkelen als vakspecialist. Bij die carrièrepaden hoorde dan ook een stijging in salaris en een verandering van titel. Die benadering werkte, zagen we in onze metingen. Medewerkers gaven hoge cijfers voor de mate waarin ze zich konden ontwikkelen en doorgroeien.

Het t-shirt van senior medewerker

Sindsdien kozen veel organisaties een zelfde benadering. Ze schetsen naast verticale ook horizontale carrièrepaden voor hun medewerkers. Helaas lossen ze daarmee niet altijd alle problemen op. Zelfs al bied je medewerkers namelijk duidelijke groeiopties, dan nog zal een deel na een tijdje het gevoel krijgen: ‘ik heb nu het t-shirt van senior vakspecialist, nu ga ik ervandoor’. Terwijl dit zonde is. Ook al hebben deze medewerkers het gevoel het spelletje te hebben uitgespeeld, toch kunnen ze vaak nog veel verder groeien in hun bestaande rol. Zelf zien ze dat niet altijd.

Binnen onze eigen organisatie zijn we daarom ongeveer vier jaar geleden een talent-managementprogramma gestart. We geven senior medewerkers in een persoonlijk traject eerlijke feedback en helpen ze zien hoe ze hun talenten nog beter kunnen inzetten. Het lukt ons zo nieuwe medewerkers langer te behouden.

Om te groeien heb je de ruimte nodig

Ingrijpende wijziging van de organisatiecultuur

Die houding dat je jezelf voortdurend verder kunt ontwikkelen, is essentieel om je als organisatie staande te houden, in reactie op maatschappelijke en technologische veranderingen. Organisaties gaan er vaak vanuit dat ze wendbaar kunnen blijven door voortdurend nieuw talent binnen te halen. Alleen past talent zich aan.

Als je als organisatie zelf krampachtig vasthoudt aan oude manieren van werken en als je je hoger management niet ontwikkelt, dan kunnen nieuwe medewerkers kiezen: in het vastgeroeste systeem mee, of gedesillusioneerd vertrekken. Als je wilt dat medewerkers een leven lang leren, zal je je als organisatie zelf ook voortdurend moeten blijven ontwikkelen. Dat doe je door je voortdurend af te vragen: wat is de bedoeling van onze organisatie? En geven we die missie nog steeds optimaal vorm in deze veranderende tijden?

Coronacrisis verandert ontwikkelingsmogelijkheden

Vooral in de profitsector stegen de ontwikkelingsmogelijkheden sinds de coronacrisis, zo blijkt uit Effectory-analyses. Een uitzondering wordt gevormd door organisaties tot honderd mensen. Mogelijk dat medewerkers hier minder bewegingsruimte voelden om nieuwe wegen in te slaan, omdat het immers alle hens aan dek was. 

Hard werken houd je alleen vol in een goede, positieve sfeer

Bij organisaties tussen de vijf- en tienduizend  medewerkers gingen de ontwikkelingskansen juist opvallend omhoog, met maar liefst 22,4 procent. Hoe kan dat? Misschien heeft dat iets te maken met het feit dat veel van deze medewerkers momenteel op afstand werken. Sinds dit voorjaar is het niveau van bureaucratie binnen hun organisaties noodgedwongen in rap tempo gedaald.

Om te groeien heb je de ruimte nodig

Organisaties die tot nu toe georganiseerd waren rond processen en structuren, regels en reguleringen, schudden grote delen daarvan af. Dat draagt bij aan een een hoger prestatievermogen, een sterkere bevlogenheid en een gevoel van meer ontwikkelingsmogelijkheden. Dat verband zien we sterk terug in de cijfers. Om jezelf te ontwikkelen, heb je immers de ruimte nodig.

Om te groeien heb je de ruimte nodig

Bevlogenheid in je werk

In een serie van tien blogs legt directeur Guido Heezen van Effectory uit onder welke voorwaarden bevlogenheid op het werk kan ontstaan. Bevlogenheid is de mate waarin medewerkers opgaan in hun werk. Bevlogen medewerkers leren snel en zijn creatief. Bevlogenheid is een goede voorspeller voor klanttevredenheid, een laag personeelsverloop, hoge productiviteit en winstgevendheid.

Geen excuses; tijd om écht te luisteren naar je medewerkers: COVID-19 Workforce Pulse

Gebruik de korte scan om te zien hoe het met je medewerkers gaat. Blijf in contact, ongeacht de afstand. Luisteren naar medewerkers is belangrijker dan ooit!

Meer informatie