Op weg naar een wendbare en professionele woningcorporatie

Kevin Konings

Het is de kunst om als woningcorporatie wendbaar te zijn en te blijven. Dit begint bij het bewustzijn dat je onderdeel bent van een snel veranderende wereld en dat je als corporatie niet anders kunt dan meebewegen. Door continu met elkaar in gesprek te blijven, ontwikkel je organisch. Wanneer een organisatie moet reorganiseren is het eigenlijk te laat. Er is dan niet goed geanticipeerd op de ontwikkelingen om ons heen.

Op weg naar een wendbare en professionele woningcorporatie

Kennisdeelmiddag

Effectory heeft het voorrecht om voor tal van woningcorporaties medewerkersonderzoek uit te voeren. Dit resulteert in interessante inzichten en ervaringen. ‘’Dit heeft ons doen besluiten om een kennisdeelmiddag voor HR professionals binnen de sector te organiseren’’ aldus Carolien Wannyn (sector specialist woningcorporaties bij Effectory). Op 21 april jl. kwamen twintig HR-professionals bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Het thema van de dag: ‘’Op weg naar een wendbare en professionele corporatie’’.

Whitepaper medewerkersonderzoek WoningcorporatiesMeer weten over ons medewerkersonderzoek speciaal voor Woningcorporaties?

Vraag het whitepaper hier gratis aan

Naast dat er van gedachten is gewisseld over verscheidene HR thema’s deelden Ineke Buursink en Nicole Olde Riekerink de best practices van woningcorporatie Domijn. En best practices zijn er genoeg. In 2015 stond woningcorporatie Domijn namelijk op het podium bij de Beste Werkgeversverkiezing. 

Van bewustzijn naar gewoon doen

Uit de onderzoeken van Effectory blijkt dat bevlogen medewerkers een hogere mate van veranderingsbereid hebben. Zij durven elkaar vaker en eerder aan te spreken op gedrag. Er is sprake van een open feedbackcultuur. Wanneer een organisatie veel bevlogen medewerkers heeft, is de organisatie beter in staat om in te spelen op de veranderende omgeving. 

Als bestuur van een corporatie is het belangrijk om niet te verzanden in ellenlange overleggen en heisessies. ”Op een bepaald moment moet je het gewoon gaan doen” vertelt Nicole. Dat woningcorporatie Domijn het gewoon is gaan doen, blijkt uit het feit dat zij de traditionele beoordelingssystematiek hebben vervangen voor het ‘goede gesprek’. Hier staat niet het beoordelen centraal maar de ontwikkeling van de medewerkers. Er vinden continu gesprekken plaats, maar niet meer via een vaste tijdsplanning en vaste formulieren die gericht zijn op het achteraf beoordelen van medewerkers.

De gehele sector in de lift

Niet alleen Domijn zit in de lift. De gehele sector scoort in 2015 significant hoger dan in 2014. Ruim 3000 medewerkers gaven hun corporatie feedback. Uit deze feedback blijkt dat medewerkers meer betrokken en bevlogen zijn. Ook werken zij efficiënter. 

Wilt u meer weten over werkbeleving bij woningcorporaties?

Sectormagazine WoningcorporatiesIn het Sectormagazine voor Woningcorporaties lees je uitgebreid over de werkbeleving van medewerkers binnen de branche. Er worden verschillende actuele HR thema’s belicht en er wordt een vergelijking gemaakt tussen de branche en de rest van Nederland.

Vraag het Sectormagazine hier gratis aan